Pia Berglund berömmer Seko Sjöfolk för det nya TAP-avtalet, som hon menar ökar sannolikheten för att rederier ska flagga svenskt igen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Christer Jendrén
När det gäller skatter och stöd kan man inte vara säker på denna regering det har den ju visat så här långt under sin mandatperiod
Martin Persson
Håller med Christer, denna regerings största mål verkar vara att höja skatter samt att hitta på nya områden som kan beskattas. Undrar om dom också tar efter Vitrysslands kommande parasitskatt..
Anonymous
Jaa då är det bara att vänta på 100% TAP, God natt svenska sjömän
Mats
Torkel Bodin
Den här regeringen liksom tidigare (s) är inte trovärdig!
Anonymous
Ännu en dålig nyhet för de få svenska sjöfolk som fortfarande har ett jobb och gå till.
Per Nilsson
Det är ingen regering dom senaste 40-åren som brytt sig om sjöfarten. Tror mer på denna regering som inte pratar om särintressen.
Rolf B Bertilson
Tonnageskatten skulle ju lösa de flesta hinder för svensk flagg, varför blir det så här? Är det miljöpartiet somnråkar i vanlig ordning?
Anonymous
tap det är inte svensk sjöfart varför ska svenskflaggat ha tap först svenskt sjöfolk sedan om det behövs kompletteras med tillfälliga anställningar som tap .
Inte som det är nu med tap och kompletterar med svenskt sjöfolk med tillfällig anställning.
Med den regeringen vi haft och den som vi har nu samma dom skiter i sjöfolk och har alltid gjort. mvh O.l
Egen företagare
Som alltid mycke snack och lite handling.Varför flagga in?
Hsddock
Sjöfartshögskolorns kan inte fylla sina platser – är det inre dags att läggs ner en?
Lars Bergqvist
Undrar om svenska rederier har råd att antstælla filipinskt seniorbefæl, med månadsløner på 10000-12000 USD.
Anonymous
TAP skulle bli en kortare lösning för svenska redare men det blev en långsiktig ”lösning” med mer TAP.
KOL
Detta är inte Svensk sjöfart längre 75% utlänsk besättning, kan inte räknas som Svensk. Det kommer efter en eller två generationer bli som med Svensk varvsindustri – yrkesgrenen försvinner ock kommer troligen bara finnas innom marinen. Stort tack till alla Svenska politiker och ansvariga.
Jonas
Appropå inflaggning så ligger en av de få kvarvarande svenskflaggade fartygen just nu i Göteborg och flaggar ut till Färöarna. Men Uman är inte medlem i FSS så dom kanske inte räknas…
Fredrik
Redarna pratar så mycket om det varumärke som den svenska flaggan står för medan redarföreningen slår sig hårt för bröstet och försöker få det att se ut som att det är redarna som helt på egen hand har byggt upp varumärket och tar på så sätt ta ifrån alla tusentals svenska sjöfarandes hårda slit under decennier och beröm som dom förtjänar!
Jag undrar hur det kommer se ut om några decennier när fartygen är bemannade av ukrainare och filippinare… Då kommer nog inte varumärket svenska flaggan betyda ens en 1/3 av vad det betyder idag!
Gott folk! På detta utrymme finns förstås möjligheten att klaga, men jag vill härmed uppmuntra er att också vara konstruktiva i era kommentarer.
Parterna bakom TAP-avtalet kämpar för svensk sjöfart med dess utmaningar och förtjänar respekt för det.
Pär-Henrik Sjöström
Vi tackar våra läsare för aktiv deltagande och sätter därmed punkt för kommentarerna för denna gång.
Artikeln är stängd för fler kommentarer