Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Politik

Mycket troligare att rederier flaggar in

Pia Berglund berömmer Seko Sjöfolk för det nya TAP-avtalet, som hon menar ökar sannolikheten för att rederier ska flagga svenskt igen.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Christer Jendrén

    När det gäller skatter och stöd kan man inte vara säker på denna regering det har den ju visat så här långt under sin mandatperiod

    • Martin Persson

      Håller med Christer, denna regerings största mål verkar vara att höja skatter samt att hitta på nya områden som kan beskattas. Undrar om dom också tar efter Vitrysslands kommande parasitskatt..

  • Anonymous

    Jaa då är det bara att vänta på 100% TAP, God natt svenska sjömän
    Mats

  • Torkel Bodin

    Den här regeringen liksom tidigare (s) är inte trovärdig!

  • Anonymous

    Ännu en dålig nyhet för de få svenska sjöfolk som fortfarande har ett jobb och gå till.

  • Per Nilsson

    Det är ingen regering dom senaste 40-åren som brytt sig om sjöfarten. Tror mer på denna regering som inte pratar om särintressen.

  • Rolf B Bertilson

    Tonnageskatten skulle ju lösa de flesta hinder för svensk flagg, varför blir det så här? Är det miljöpartiet somnråkar i vanlig ordning?

  • Anonymous

    tap det är inte svensk sjöfart varför ska svenskflaggat ha tap först svenskt sjöfolk sedan om det behövs kompletteras med tillfälliga anställningar som tap .
    Inte som det är nu med tap och kompletterar med svenskt sjöfolk med tillfällig anställning.
    Med den regeringen vi haft och den som vi har nu samma dom skiter i sjöfolk och har alltid gjort. mvh O.l

  • Egen företagare

    Som alltid mycke snack och lite handling.Varför flagga in?

  • Hsddock

    Sjöfartshögskolorns kan inte fylla sina platser – är det inre dags att läggs ner en?

  • Lars Bergqvist

    Undrar om svenska rederier har råd att antstælla filipinskt seniorbefæl, med månadsløner på 10000-12000 USD.

  • Anonymous

    TAP skulle bli en kortare lösning för svenska redare men det blev en långsiktig ”lösning” med mer TAP.

  • KOL

    Detta är inte Svensk sjöfart längre 75% utlänsk besättning, kan inte räknas som Svensk. Det kommer efter en eller två generationer bli som med Svensk varvsindustri – yrkesgrenen försvinner ock kommer troligen bara finnas innom marinen. Stort tack till alla Svenska politiker och ansvariga.

  • Jonas

    Appropå inflaggning så ligger en av de få kvarvarande svenskflaggade fartygen just nu i Göteborg och flaggar ut till Färöarna. Men Uman är inte medlem i FSS så dom kanske inte räknas…

  • Fredrik

    Redarna pratar så mycket om det varumärke som den svenska flaggan står för medan redarföreningen slår sig hårt för bröstet och försöker få det att se ut som att det är redarna som helt på egen hand har byggt upp varumärket och tar på så sätt ta ifrån alla tusentals svenska sjöfarandes hårda slit under decennier och beröm som dom förtjänar!

    Jag undrar hur det kommer se ut om några decennier när fartygen är bemannade av ukrainare och filippinare… Då kommer nog inte varumärket svenska flaggan betyda ens en 1/3 av vad det betyder idag!

  • Anna Janson

    Gott folk! På detta utrymme finns förstås möjligheten att klaga, men jag vill härmed uppmuntra er att också vara konstruktiva i era kommentarer.
    Parterna bakom TAP-avtalet kämpar för svensk sjöfart med dess utmaningar och förtjänar respekt för det.

  • Pär-Henrik Sjöström

    Vi tackar våra läsare för aktiv deltagande och sätter därmed punkt för kommentarerna för denna gång.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.