Fotograf: Fredrik Davidsson

Metanol utmanar som nytt fartygsbränsle

Metanol ser ut att segla upp som en utmanare till LNG om titeln som framtidens fartygsbränsle. Sannolikt med samma naturgas som råvara som LNG.

– Vilket bränsle ska man satsa på som fartygsägare om man tänker sig att beställa ett fartyg om ett par tre år, frågar Bengt-Olof Petersen från Laurin Maritime panelen under en diskussion på Stora Marindagen i Göteborg.

– Det är nog den fossila gasen vi får förlita oss på men vi ser metanol som ett rejält alternativ till LNG. Jag skulle säga pass på LNG-alternativet och satsa på metanolen istället, svarar Bengt Ramne, skeppsbyggare och koordinator i projektet Effship som utreder framtidens mer miljövänliga och effektiva sjöfart. 

Miljöfördelarna med metanol skulle vara ungefär de samma som med LNG, låga NOx-utsläpp, mycket låga SOx- och partikelutsläpp. P. E Højlund Nielsen från Haldor Topsøe är övertygad om metanolens fördelar, även om den måste konverteras till DME, dimethyl ester, innan den fungerar som bränsle i en dieselmotor.

– Det är verkligen väldigt, väldigt enkelt att konvertera alkohol till ett dieselbränsle, säger P. E Højlund Nielsen vars företag utvecklat en katalysator som gör denna konvertering med hjälpa av, som han säger, kemins magiska kraft.

– Jag måste säga att vi får skämmas som inte tänkte på fartygsmotorer utan optimerade katalysatorn för en liten bilmotor men det är enkelt att anpassa den för fartyg eftersom det inte är så trångt där. Katalysatorn behöver inte vara så liten. På sikt tror jag att den kommer att kunna byggas in direkt i common railen. Där finns redan ett högt tryck, som är en del av processen i katalysatorn. Vi kommer att ha en kommersiell produkt om tre till fyra år.

Fördelarna med metanol framför LNG är att det är ett flytande bränsle som inte behöver hållas i särskilda cryo-tankar. Det är en vara som redan finns på världsmarknaden och fraktas på fartyg. Priset är relativt lågt och förväntas sjunka när fackling av naturgas förbjuds eller begränsas eftersom metanolen kan göras av naturgas. Dessutom kan den framställas av andra råvaror, som svartlut från pappersbruken och från skogsråvara. Projekt för sådan framställning är långt framme i Sverige.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.