VG Shipping inom Meriaura Group köper Polaris, ett roro-fartyg som också är utrustat med lastluckor och lämpligt för bulkskeppningar och projektlaster.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Torrlast | RoRo

Meriaura köper och hyr in

Ett inköpt lolo/roro-fartyg och sex inhyrda småbulkfartyg kommer inom de närmaste månaderna att innebära ett betydande kapacitetstillskott i Meriauras flotta.

Inom segmentet för mindre torrbulk sker en klar föryngring och modernisering av flottan i Finland. Meriaura, som opererar såväl fartyg som ägs av bolag inom gruppen som inhyrt tonnage, kommer i nästa år att ha utökat sin kapacitet inom småbulk med omkring en tredjedel jämfört med 2014.

Nyare och större

Som Sjöfartstidningen tidigare har rapporterat säljs torrlastaren Nedland och överlåts i slutet av månaden. Den inhyrda Thule återlämnas efter 11 år i Meriauras trafik.

Ersättande tonnage i den minsta storleksklassen småbulkfartyg i flottan blir Nikar G och Helen G, båda på 2.950 dwcc (deadweight cargo capacity) och byggda 2001, som Meriaura tar in på timecharter (TC). De sysselsätts i kontraktsfart och kan även gå till hamnar i Saimen.

De större Delfine och Capella, både på 3.600 dwcc, hyrs in på TC i början av januari 2015. De är byggda 1999.

Med systerfartygen Aline och Elise, 5.200 dwcc och byggda 2006 respektive 2007, går Meriaura in i ett något större segment. De inledde sin tidsbefraktning för Meriaura i december.

Volymkontrakt

I januari 2015 kommer Meriaura därmed att operera en flotta på 16 småbulkfartyg på mellan 2.550 och 5.200 dwcc.

Jussi Mälkiä, vd för Meriaura Group, säger till Sjöfartstidningen att volymkontrakt har bidragit till behovet att utöka flottan.

– Volymkontrakten har utvecklats i rätt riktning, det är på kommande mer export och import och lite längre resor. Vi har samtidigt sökt efter relativt nya fartyg.

Nyförvärv

Dessutom har VG-Shipping Ltd inom Meriaura-gruppen avtalat om köp av det kombinredare roro- och bulkfartyget Polaris på 6.500 dwt med isklass 1A Super. Fartyget är byggt 1988 och kommer att befraktas och opereras av Meriaura. Överlåtelse sker i februari eller mars 2015 och fartyget får då ett nytt namn.

– Förutom krävande projektlaster, är fartyget lämpligt för bulklast och kommer också att sysselsättas med våra skeppningar av biomassa, säger Jussi Mälkiä.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.