Installationerna sker genom så kallad retrofit på befintliga fartyg. Under 2025 och 2026 ska de installeras på fartygen Maersk Tacoma, Maersk Tampa, Maersk Tangier, Maersk Teesport och Maersk Tokyo.
Ska spara mycket bränsle
Det handlar om 20 till 26 meter höga vindturbiner som använder en aerodynamisk yta för att skapa lyftkraft och ge extra framdrivning. Enligt bound4blue ger tekniken betydande besparingar i bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid – i vissa fall med tvåsiffriga procentuella minskningar.
Maersk Tankers driver en av världens största tankfartygsflottor genom direkt ägande och kommersiella förvaltningslösningar för fartygsägare.
– Detta är en viktig milstolpe för oss och bekräftar att vår lösning verkligen gör skillnad när det gäller att minska bränsleförbrukning och utsläpp, samtidigt som den uppfyller de allt strängare kraven inom CII och FuelEU, säger José Miguel Bermúdez, vd för bound4blue i ett pressmeddelande.
Med tankfartyg i fokus
Enligt José Miguel Bermúdez är bound4blues system särskilt lämpat för tankfartyg och kan användas effektivt även under krävande väderförhållanden, vilket är centralt för en säker och kostnadseffektiv drift.
Bound4blue grundades 2014 och har sitt huvudkontor i Spanien. Företaget har hittills installerat sitt eSAIL-system på fyra fartyg.