I höst får vi se världens största containerfartyg i Nordeuropa

Fotograf: Maersk Line

Kategori: Fartygsaffärer | Container

Maersk pressar priset på containergiganter

Maersk har förhandlat sig till en prisjustering på de fartyg av Triple-E-klass som byggs av DSME i Sydkorea. Det första fartyget levereras den 28 juni och döps efter rederiets grundare Mærsk-McKinney Møller.

Totalt har ordersumman för de 20 beställda fartygen minskat med USD 100 miljoner till USD 3,7 miljarder, skriver maritimedanmark.dk. Det är dock en bra bit från de USD 140 miljoner som kinesiska CSCL får betala för sina nybeställda fartyg på 18.400 TEU vardera.

Maersks beställning innehöll en option på ytterligare 10 fartyg. Denna har man dock valt att inte deklarera.

Den danska linjejätten har för vana att underdriva kapaciteten på sina fartyg. Enligt Tradewinds har man dock bekräftat att de kinesiska fartygen blir större än deras E-Triple-klass.

Kommentarer

  • Anonym

    En liten rättelse: Maersk McKinney Möller grundade inte Maersk Line. Farfar, Kapten Peter Maersk Möller, grundade rederiet 1904 i Svendborg. Linjetrafiken Maersk Line startade 1928 med en linje mellan USA och Fjärran Östern av PMM’s son Arnold Peter Möller (således Maersk McKinney Möllers fader) och när A P Möller avled 1965 tog Maersk McKinney Möller rodret och styrde rederiet till den nu ledande rollen i linjefarten i världen. Skeppsredare har f.ö. en märklig ’sjukdom’. Man vill ha det största fartyget i sin flotta och därför ser det nu ut som det gör i den största linjetraden i världen ( Asien-Europa-Asien ) med en överkapacitet som kommer att medföra värre skada hos aktörerna 2013 än efter Lehmann-krisen 2008 då samtliga (18) linjer förlorade stora summor.

    Ingvar Bergman

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.