Fotograf: Maersk Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Container

Maersk Line beställer ytterligare elva Triple-E

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) har fått en beställning på en ny serie Triple-E containerfartyg från Maersk Line.

Maersk Line beställer en andra serie ultrastora containerfartyg av typen Triple-E för 1,8 miljarder US dollar. Fartygen blir 400 meter långa, 58,6 meter breda och får ett djupgående på 16,5 meter. Lastkapaciteten uppges till 19.630 TEU.

Ordern omfattar elva fartyg plus option på ytterligare sex fartyg. Nybyggena uppges ersätta mindre effektiva fartyg på traden Asien–Europa. De kommer att levereras mellan april 2017 och maj 2018 och får dansk flagg.

Förbättras

Maersk Line har redan låtit bygga en serie på 20 Triple-E på DSME. De två sista fartygen i denna serie överlåts i juni 2015. Rederiet uppger att man tillsammans med varvet arbetar på att förstärka egenskaperna effektivitet, skalekonomi och miljöanpassning (”efficiency, economy of scale och environmentally improved”, vilket Triple-E står för) i den nya serien. 

– Dessa fartyg hjälper oss att behålla vår konkurrenskraft i traden mellan Asien och Europa och utgör nyckeln till vår tillväxtstrategi på marknaden. Det är vår andra beställning i år och vi förväntar oss att beställa fler fartyg som vi kan tillföra vår flotta från 2017 och framåt, kommenterar Søren Toft, Chief Operating Officer (COO) för Maersk Line.

Gigantisk flotta

Världens största containerfartygsrederi Maersk Line har sammanlagt 255 egna fartyg med en total kapacitet om 1,7 miljoner TEU i sin flotta. Därtill chartrar man in 346 fartyg om totalt 1,3 miljoner TEU.

Maersk Line har nu i order fartyg med en sammanlagd kapacitet om 0,4 miljoner TEU, eller cirka 13 procent av den nuvarande flottans kapacitet. Förutom de nyligen beställda elva Triple-E, återstår som nämnt två fartyg från den tidigare serien. Tidigare i år beställde Maersk Line sju 3.600 TEU feederfartyg för leverans 2017. De ska opereras av Seago Line i Nordsjö- och Östersjötrafik. Dessutom kommer rederiet att hyra in elva nybyggen i storleken 9.500 till 10.000 TEU som levereras under 2015 och 2016.

Under de närmaste fem åren meddelar Maersk Line att man planerar att investera 15 miljarder US dollar i nybyggen, ombyggnader, containrar och annan utrustning.

Kommentarer

  • Egen

    Underbart med företag som vågar satsa. Tänk om våra Svenska politiker förstod detta med företagsanda.

  • Sven Johansson

    Nu får skeppsmäklaren mera huvudbry 🙂

  • Ingvar Bergman

    Jo, det sant – det inger onekligen visst hufvudbry. (framöver för linjeoperatörerna 🙂 Läs min kommentar jag hade tidigare idag till bloggen ’Minskade rater – men stigande värden’ den ger min syn på den ständiga uppjackingen på storlekar i Asien/Europa-farten.

  • Anonym

    Imponerande:)

  • Bo Carlzon.

    Otroligt! Vad skall detta sluta? Hur kommer dessa fartyg att ”uppföra” sig i dåligt väder?

  • Ingvar Bergman

    Bo ! Ja, vart skall alla ta vägen. Som hamnförhållandena är idag i världshamnarna, kan dessa havets vidunder endast trafikera Far East/Europe/Far East. Och var skall det sluta ?
    Någon har tagit en stor risk och bedömt att marknaden kommer förr eller senare. Det är väl bara Maersk som har råd att vänta på marknaden och i mellantiden fortsätta att bygga – de andra vill se än ändring direkt för att inte få allvarliga problem..
    Men som det ser ut, har kineserna pausat utrikeshandeln till förmån för inhemsk tillväxt och när det vänder igen vet man inte. Det senaste tertialet har medfört vikande lasttillgång och fortsatt full fart på leveranser av mega-ships. Bara en ynka procent bakåt i Kina slår allvarligt på lasttillgången och det syns ju också på frakterna som var på sin lägsta-nivå sedan 2009 häromdagen Ett nytt försök att lyfta dem görs idag – söndag. Utsikten att lyckas är liten – särskilt om man klipper till med USD 600/700 per teu. Här begår man enligt min mening ett stort misstag. Alla fraktköpare är medvetna om läget och att frakterna behöver upp. Kom istället med USD 100/150 per teu en gång i månaden, så tror jag att man lättare får acceptans. Det är ju linjerna och inte kunderna som fått det att se ut som det gör. Ödmjukhet från linjeoperatörsidan är nog medicinen.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.