Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) har fått en beställning på en ny serie Triple-E containerfartyg från Maersk Line.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Egen
Underbart med företag som vågar satsa. Tänk om våra Svenska politiker förstod detta med företagsanda.
Sven Johansson
Nu får skeppsmäklaren mera huvudbry 🙂
Ingvar Bergman
Jo, det sant – det inger onekligen visst hufvudbry. (framöver för linjeoperatörerna 🙂 Läs min kommentar jag hade tidigare idag till bloggen ’Minskade rater – men stigande värden’ den ger min syn på den ständiga uppjackingen på storlekar i Asien/Europa-farten.
Anonymous
Imponerande:)
Bo Carlzon.
Otroligt! Vad skall detta sluta? Hur kommer dessa fartyg att ”uppföra” sig i dåligt väder?
Ingvar Bergman
Bo ! Ja, vart skall alla ta vägen. Som hamnförhållandena är idag i världshamnarna, kan dessa havets vidunder endast trafikera Far East/Europe/Far East. Och var skall det sluta ?
Någon har tagit en stor risk och bedömt att marknaden kommer förr eller senare. Det är väl bara Maersk som har råd att vänta på marknaden och i mellantiden fortsätta att bygga – de andra vill se än ändring direkt för att inte få allvarliga problem..
Men som det ser ut, har kineserna pausat utrikeshandeln till förmån för inhemsk tillväxt och när det vänder igen vet man inte. Det senaste tertialet har medfört vikande lasttillgång och fortsatt full fart på leveranser av mega-ships. Bara en ynka procent bakåt i Kina slår allvarligt på lasttillgången och det syns ju också på frakterna som var på sin lägsta-nivå sedan 2009 häromdagen Ett nytt försök att lyfta dem görs idag – söndag. Utsikten att lyckas är liten – särskilt om man klipper till med USD 600/700 per teu. Här begår man enligt min mening ett stort misstag. Alla fraktköpare är medvetna om läget och att frakterna behöver upp. Kom istället med USD 100/150 per teu en gång i månaden, så tror jag att man lättare får acceptans. Det är ju linjerna och inte kunderna som fått det att se ut som det gör. Ödmjukhet från linjeoperatörsidan är nog medicinen.
Artikeln är stängd för fler kommentarer