Katja utanför Teesport 2010.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad | Tank

Lundqvist Rederierna säljer Katja

Åländskt tankerrederi säljer sitt äldsta fartyg och har ständiga planer på att skaffa nytt tonnage om ett lämpligt objekt skulle dyka upp.

Åländska Lundqvist Rederierna har sålt sitt äldsta tankfartyg Katja på 97.220 dwt. Hon är byggd 1995 i Japan och efter denna affär har rederiet sju aframax-tankfartyg kvar i sin flotta, byggda mellan 1998 och 2006. Katja heter numera Kamila och seglar under St Kitts & Nevis-flagg. Innovative Ukraine SC är registrerad som ny ägare.

– Katja är 18 år gammal och inte lättplacerad på den marknad vi är inne på, kommenterar rederiets verkställande direktör Ben Lundqvist affären.

Letar nytt 

Ben Lundqvist säger till Sjöfartstidningen att rederiet alltid har planer på att skaffa nytt tonnage, men att det ska vara rätt tid och det ska finnas rätt objekt. Det handlar alltså inte om att skaffa ett ersättande fartyg för Katja.

– Vi har inget konkret, men det är självklart att vi har planer på att skaffa nytt, bekräftar han.

När detta kan bli aktuellt kan han inte uttala sig om.

– Kommer det upp rätt projekt i morgon kan det bli snabbt, kommer det inte upp rätt projekt kan det ta längre tid.

Svårtydd marknad

På frågan om det i dagens läge lönar sig att satsa på nybyggen eller andrahandsfartyg svarar Ben Lundqvist:

– Det är svårt att säga vad som är bättre. Rent principiellt så talar den här usla marknaden som vi befinner oss i för nybyggen i och med att det tar ett par år innan man får dem. Då ska man hoppeligen vara närmare en bra marknad. Å andra sidan är secondhand-fartyg väldigt billiga i en sådan här marknad, men de kostar att sitta på tills vi får en vändning på marknaden.

Enligt Ben Lundqvist råder det ingen brist på tankfartyg på andrahandsmarknaden.

– Det finns en hel del fartyg men vi har väldigt specifika villkor så det har inte funnits många som har tilltalat oss. Lätt är det inte att hitta om du vill ha rätt fartyg.

Kommentarer

  • björn kalin

    Om det är någon som har redarkultur så är det Lundqvist genom att köpa/sälja/driva och
    utbefrakta sitt tonnage på med bästa insikt om hur man skall bete sig i nära nog varje situation. Långsiktig kapitalförvaltning i sitt skeppssegment.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.