Kystverket kräver svar av Eimskip

Norska Kystverket kräver nu Eimskip på svar varför containerfartyget Godafoss började läcka under överfarten till Danmark. Fartyget tvingades in till Grenå Hamn för att få slut på läckaget. Före bogseringen till Danmark genomfördes en riskutvärdering av Eimskip, och de svar som kom in till Kystverket och Sjøfartsdirektoratet föranledde inte några ytterligare restriktioner. Efter att ha utfört bland annat en stabilitetsutvärdering av fartyget, godkände klassningssällskapet Det Norske Veritas seglingen till Danmark. Beredskapsdirektör Johan Marius Ly vid Kystverket lägger ansvaret för oljespillet helt på Eimskip.– Kystverket och Sjøfartsdirektoratet hade ingen orsak att betvivla de värderingar som gjordes om riskerna för utsläpp.Godafoss grundstötte kvällen den 17 februari vid Hvaler i inseglingen till Fredrikstad, cirka fyra nautiska mil norr om den svenska gränsen. Hon fick slagsida på sju grader och man konstaterade snabbt hål på två av fartygets bränsletankar. Tankarna innehöll vardera 250 kubikmeter tung bränsleolja (HFO). Sammanlagt har man hittills plockat upp 110 kubikmeter som läckt ut. Den 23 februari drogs hon flott från grundet.Godafoss, 17.042 ton dödvikt, är flaggat på Antigua och Barbuda.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.