Fotograf: Hurtigruten

Kategori: Passagerarsjöfart

Kryssningsfartyg döps i Antarktis

Hurtigrutens nya hybridfartyg Roald Amundsen blir det första fartyget någonsin som ska döpas i Antarktis.

Roald Amundsen uppges vara världens första hybriddrivna kryssningsfartyg. Dopet ska äga rum i början av november under fartygets första expeditionskryssning till Antarktis.

– Vi kan inte tänka oss en bättre och mer passande plats att döpa ett så unikt fartyg som Roald Amundsen än Antarktis, säger Hurtigrutens koncernchef Daniel Skjeldam i ett pressmeddelande.

Nordvästpassagen

I sommar kryssar Roald Amundsen till Svalbard, Island och Grönland. Genom Nordvästpassagen går fartyget vidare till Alaska. Därifrån stävar hon söderut längs nord- och sydamerikanska västkusten mot Antarktis, där hon ska göra kryssningar från november 2019 till mars 2020.

Sommaren 2020 ska Roald Amundsen kryssa i Alaska.

Norsk polarhjälte

Roald Amundsen har fått sitt namn efter den norske nationalhjälten som var den förste som seglade genom Nordvästpassagen, den förste som nådde sydpolen och den förste som bevisligen nådde nordpolen.

Själva dopet förrättas på samma sätt som Roald Amundsen 1917 döpte sitt expeditionsfartyg Maud. I stället för en champagneflaska använde han en isklump.

– För att hedra Roald Amundsen och det unika arvet efter de norska polarhjältarna, återupptar vi denna ritual. Med vår över 125 år långa historia ska vi använda historiens första fartygsdop i Antarktis till att visa vår respekt för havet, miljön och både tidigare och nulevande utforskare, säger Daniel Skjeldam.

20 procent mindre CO2

Roald Amundsen är byggt till polarklass PC 6 av Kleven Verft i Norge och har klassats av DNV GL. Bruttot är 20.889 och ombord finns plats för 530 passagerare i 265 hytter. Fartyget har fyra gensets som drivs av Bergen B33:45L6-dieselmotorer. Framdrift sker med två Azipull AZP 120 CP-propelleraggregat från Kongsberg. Batteripaketens kapacitet är 2×627 kWh.

Rederiet uppger att de installerade batterierna huvudsakligen ska användas för att stötta huvudmotorerna. CO2-utsläppen kommer enligt rederiet att reduceras med cirka 20 procent jämfört med andra kryssningsfartyg av samma storlek.

Systerfartyget Fridtjof Nansen levereras 2020.