Kritiskt läge för Rena

Tuffa väderförhållanden fortsätter att ställa till problem vid bärgningen av containerfartyget Rena som gick på grund 12 distansminuter från Tauranga hamn på revet Astrolabe, Nya Zealand, i början av oktober.– Bogsektionen sitter fortfarande stabilt på grundet medan aktersektionen rör sig vid svall och tidvatten. Vid en närmare inspektion av fartyget av MNZ-personal (Maritime New Zeeland) och skeppsbyggare upptäcktes rörelser och ljud från sprickor på båda sidor av fartyget, säger MNZ Salvage Unit Manager Andrew Berry och fortsätter:– Vi är i ett kritiskt läge de närmaste 24 timmarna på grund av vädret. Vi har en bogserbåt ansluten till aktersektionen redo att agera om skrovet spricker än mer, medan två andra bogserbåtar är standby.Det blåser hård kuling (14 till 17 m/s) med 2 till 4 meter höga vågor. Den kontrakterade bärgaren, Svitzer, inväntar bättre väderförhållanden. Just nu pågår därför ingen överföring av olja från fartyget. 88 containrar har ramlat/spolats av fartyg, 30 av dessa har ännu inte plockats upp medan resterande 58 har spolats i land eller säkrats med bojar. Liberia-flaggade Rena, 47,230 dwt, ägs av Costamare men är chartrat av MSC (Mediterranean Shipping Company). Fartyget är försäkrat av The Swedish Club.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.