Kort efter att SOL meddelat att man utökar kapaciteten på linjen Hangö–Rostock går konkurrenten Finnlines ut med information om att man utökar sin trafik mellan Finland och Rostock att även omfatta anlöp av Hangö.
I början av januari 2015 kommer Finnlines att inleda trafik även mellan Hangö och Rostock som ett komplement till den nuvarande linjen Helsingfors–Rostock. Det blir två seglingar per vecka till Rostock från vardera hamnen.
Tre fartyg
Finnlines har inte än publicerat någon tidtabell för trafiken, men uppger att de sammanlagt fyra veckoavgångarna från Finland till Rostock kommer att opereras med tre nya roro-fartyg med en medelålder av fem år. Vilka fartygen är specificeras inte i detta skede, men deras lastkapacitet uppges vara över 3.000 filmeter och deras medelålder är fem år.
Får skrubber
Fartygen kommer att vara utrustade med skrubber, vilket enligt Finnlines innebär att man kan ta ut en lägre svaveltilläggsavgift än den genomsnittliga på marknaden.
Kommentarer
Anonymous
mycket bra. snabbaste vägen
torsten grandell
Ett intressant synsätt – att man kan ta lägre svaveltilläggsavgift då man har installerat skrubbers. Skrubbrarna skall också betalas och dessa miljoninvesteringar tas in med svaveltilläggsavgifterna.
Popeye
En Scrubber har en pay off tid på ca ett pr
Anonymous
Vackert så, men är det ingen som tänker på att om lasten själv måste transportera sig längs landsväg en längre sträcka än tidigare för att nå hamnen så lär väl inte de sammanlagda utsläppen minska? Ett fullastat fartyg är ju det överlägset mest energieffektiva transportmedlet idag.