Vid kajen i Kalmar ligger Solsund förtöjd. Ett par elever från Praktiska gymnasiet kliver iland samtidigt som Måns Larsson, en av fartygets två delägare, sticker upp huvudet ur maskinrummet.
Måns Larsson köpte Solsund för fem år sedan. En kollega i Viking Supply Ships, där Måns Larsson då arbetade sedan flera decennier, hörde av sig och berättade att Solsund var till salu. Linjen mellan Oskarshamn och Byxelkrok på norra Öland riskerade nedläggning efter närmare hundra år av trafik. Måns Larsson hade inga planer på att sluta jobba på ankarhanterare, men han och kollegan åkte och tittade ändå.
– Det blev snabba ryck. Hon skulle säljas till Kap Verde men köparen hade inte betalt handpenningen än. På en vecka hade vi ordnat med banken och allt annat och köpt fartyget, säger Måns Larsson.
Trafiken var redan etablerad. Solsund hade gått mellan Oskarshamn och Byxelkrok sommartid sedan 2004.
– Att starta upp något helt nytt hade varit en annan sak. Nu tog vi över både fartyget och verksamheten, säger han.
Turas om som befälhavare
Efter ett år blev Måns Larsson ensam ägare till Solsund och var så fram till början av 2023 när nuvarande delägare kom in, även han en tidigare kollega från ankarhanterare. I år har de turats om som befälhavare; tidigare körde Måns Larsson varenda avgång, sju dagar i veckan, från mitten av juni till mitten av augusti.
– Det är intensivt men det har gått bra eftersom vi bara kör dagtid, säger han.
Solsund kräver en besättning på tre personer men oftast är de fyra: skeppare, matros och två jungmän som även bemannar det lilla caféet i salongen på övre däck.
Måns Larssons son Simon är matros ombord under sommarmånaderna. Resten av året arbetar han i andra rederier.
Trångt i Byxelkrok
Solsund kan ta 25 bilar och 170 passagerare. Siffrorna ligger ganska stadigt och på en sommar brukar det bli runt 3 700 bilar och 16–17 000 passagerare.
– I juli är det fullbokat nästan hela tiden och folk som står i väntekö. Vi får parkera bilarna tätt, tätt för att få med alla, säger Simon Larsson.
Hamnen i Byxelkrok är liten och när Solsund ska in där blir det trångt. I styrhytten pekar Måns Larsson på sitt viktigaste instrument: en backkamera.
– Det är dålig sikt bakåt och jag måste ju se alla fritidsbåtar. Det blir ett väldigt tutande när vi ska in där och vända.
Hoppas på många år till
Solsund byggdes 1969 och gick i trafik i nordnorska skärgården innan hon 1990 såldes till ett rederi i Kalmar. Sedan dess har hon trafikerat olika hamnar längs Smålandskusten och på Öland. Originalmaskinen har bytts ut mot två Scania-dieslar som är kopplade med remdrift till propellern. Skulle en maskin lägga av kan de ta sig i hamn på bara den andra.
– Förhoppningsvis håller fartyget i många år till. Än så länge går hon fint, säger Måns Larsson.
I höst ska fartyget delta i en övning med Sjövärnskåren. I ett scenario där Ölandsbron måste stänga är tanken att Solsund ska kunna fungera som reservfärja.
Skolfartyg under terminerna
Sedan 2020 fungerar Solsund som skolfartyg för sjöfartsprogrammet på Praktiska gymnasiet i Kalmar från september till maj. Måns Larsson är yrkeslärare och lär ut praktiska moment ombord. Eleverna är få; totalt är de tolv elever på sjöfartsprogrammet fördelade på tre årskurser.
– Det är ett bra fartyg att lära sig på. Eleverna gör underhåll, knackar rost, målar och smörjer. När vi är ute får de navigera och handstyra, lära sig ankring och förtöjningsarbete, säger han.
De senaste åren har Måns Larsson varit ensam yrkeslärare ombord, men inför höstterminen 2023 har han fått en kollega. Louise Falk tog examen för tre år sedan och har sedan dess arbetat som styrman i N-O-S och Furetank. Hon sökte den här tjänsten eftersom hon spelar basket i Kalmars damlag som elitsatsar.
– Då går det inte att vara ute till sjöss. Det här jobbet går att kombinera med träning på kvällar och matcher på helger.
Louise Falk vill inspirera och motivera eleverna, och även arbeta för att fler ungdomar ska söka sig till sjöfartsgymnasiet.
– Mitt mål är att det ska börja tio nya elever nästa år, säger hon.
Fakta: M/S Solsund
- Byggd: 1969.
- Gör: Trafikerar linjen Oskarshamn–Byxelkrok för Ölandslinjen AB mellan juni och augusti. Resten av året skolfartyg för Praktiska gymnasiet i Kalmar.
- Historia: Byggd i Norge som M/S Torghatten. Såld till ett Kalmarrederi 1990 och omdöpt till Solsund, såld igen 1998. Den förra ägaren Ölandsfärjan AB förlängde fartyget 2005.
- Dimensioner: 49,9 x 8,9 m.