Irländska konkurrensmyndigheterna förklarar Stena-affär ogiltig

Konkurrensmyndigheterna på Irland förklarar Stena Lines köp av två DFDS Seaways-linjer på Irländska sjön som ogiltig. I affären, som är värd EUR 47,5 miljoner, ingår fyra fartyg och 170 anställda.Den 17 december meddelade Stena Line konkurrensmyndigheterna att affären var genomförd – trots att man inte fått grönt ljus. Därmed bröt man mot konkurrenslagstiftningen.– Det är inte acceptabelt att genomföra en sådan här affär innan man fått godkännande från konkurrensmyndigheterna. Alla uppgörelser av den här typen är därför ogiltiga, säger Stanley Wong, ansvarig chef för uppköp och sammanslagningar vid konkurrensmyndigheterna på Irland.Stena Lines uppköp kommer nu att granskas av myndigheterna för att avgöra om det kan genomföras. Stena Line har meddelat brittiska myndigheter att den förvärvade verksamheten kommer att fungera som en separat affärsenhet. Men detta ändrar inte faktumet att uppköpet bryter mot konkurrenslagstiftningen, menar konkurrensmyndigheterna på Irland.Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line, är inte alltför bekymrad över beskedet.– Det här en typ av formaliafel och vi håller nu på att skicka in kompletterande information till myndigheterna. Orsaken till att vi agerade innan vi fått godkännande var att vi var måna om att komma till skott, säger han och fortsätter:– Vi hade räknat med att myndigheterna skulle ha synpunkter. Förhoppningsvis innebär detta inte att det blir några förseningar i själva processen.De aktuella linjerna är Belfast–Heysham och Belfast–Birkenhead. I köpet ingår två roro-fartyg med vardera 1.700 filmeter. Holländsk-flaggade Hibernia Seaways, byggd 1996 på japanska Miho Zosensho och på 5.700 ton dödvikt, samt holländsk-flaggade Scotia Seaways, byggd 1996 på samma varv och på 5.928 ton dödvikt. Stena Line tar också över charterkontrakten på två betydligt större roro-fartyg – Lagan Seaways och Mersey Seaways. Fartygen är byggda på italienska Cantiere Navale Visentini Srl 2005 och har kapacitet för 780 passagerare och 2.250 filmeter. Charterkontrakten sträcker sig fram till 2015.I affären ingår också 170 anställda samt terminalerna i Belfast, Birkenhead och Heysham. Stena Line driver idag fyra linjer på Irländska sjön: Belfast–Stranraer, Fishguard–Rosslare, Holyhead–Dun Laoghaire, Holyhead–Dublin. Linjen Larne–Fleetwood lades ner vid årsskiftet på grund av dålig lönsamhet. Framtiden för de tre fartygen som opererade på linjen – Stena Leader, Stena Pioneer och Stena Seafarer – som trafikerar rutten är osäker. De är kraftigt ålderstigna och kan därför komma att säljas.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.