Nära ögat. Styckegodsfartyget Frigga var på väg mot pirarna i Helsingborgs hamn när VTS-centralen slutligen fick kontakt med bryggan.
Arkiv
-
-
Allt klart. Nu har kontraktet undertecknats och beställningen av Finlands nya isbrytare är ett faktum.
-
Retrofit. Sex av NCL:s kryssningsfartyg utrustas med scrubberanläggning från Green Tech Marine.
-
Max 0,1 procent. Göteborgs Hamn driver kampanj för att minska utsläppen av svaveloxider, 49 fartyg deltar.
-
Bättre lönsamhet. Bulkrederiet ESL Shipping inom den finska Aspokoncernen skapar resultat genom att öka i volym och reducera bunkerkostnader.
-
Juridiken håller inte. Verifierbarheten i dagens miljöindex bara ett av problem som gör att de inte duger som grund för statligt rabattsystem.
-
Utebliven order. En kontraktskonflikt stoppar bygget av nästa generations ubåt, vilket gör att man kan komma att tvingas varsla personal.
-
Säljer mer. MacGregor noterade en kraftig ökning i sin orderingång för lasthanteringsutrustning under år 2013.
-
Upprustning. Stena Line och Frederikshavn Havn har ingått avtal om att utveckla färjehamnen i Fredrikshamn.
-
Bra år. Inom både kryssnings- och containertrafik uppvisar Stockholms Hamnar rekordsiffror.
-
Stoppad utanför Stenungsund. Den friande domen mot den lettiske befälhavare som stod åtalad för grovt sjöfylleri överklagas till Hovrätten.
-
Många frågetecken. Hamnarna ska inom något år kunna ta emot avfallsvatten från passagerarfartyg och avfall från skrubberanläggningar. Hur det ska gå till diskuteras på hamnorganisations miljöseminarium i Polen.
-
Milt. Ett stabilt högtrycksläge kan ännu ge en normal isvinter, men tills vidare är isutbredningen betydligt mindre än det normala vid denna tid på året.
-
FPSO. Planeringen av en omfattande ombyggnad av en suezmax-tanker till en flytande produktions-, lagrings- och utlastningsenhet (FPSO) har tagits hem av Deltamarin.
-
Tillståndet klart. "Det är nu det finns intressanta möjligheter därute", säger vd:n för nystartade shippingbanken Maritime & Merchant.
-
Framtidsyrke. Enligt Finnpilots vd Matti Pajula finns det inget som tyder på att behovet av lotsar skulle reduceras i framtiden – snarare tvärtom.
-
Tvåan kom. Fjord Line har tagit leverans av sin andra LNG-drivna kryssningsfärja för Nordsjön.
-
Köpet godkänt. Internationella investerare köper sannolikt Kungsholm och hoppas på att få en kajplats i Göteborg.
-
Fyndpris. Dotterbolag till Scandlines överens med det konkursdrabbade varvet P+S Werft om att köpa de två halvfärdiga färjorna Berlin och Copenhagen.
-
Satsar vidare. Nyligen tog Pallas Shipping in torrlastaren Pallas River på bareboatcharter från Rederi AB Tingö – nu förlängs charterperioden till tre år.
-
Ny affär. Gotland Tankers har sålt produkttankern Anna Victoria till grekiska intressen, det är det andra tankfartyget man säljer på kort tid.
-
Ökat flöde. APM Terminals ökar antalet avgångar på sin järnvägspendel mellan Göteborg och Oslo från en till fyra avgångar i veckan.
-
Leverans 2015-2016. Försvarets Materielverk har beställt två nya isklassade bogserbåtar som ska byggas vid Damen-varvet i Nederländerna.
-
Samarbete. Viking Line har belönats med diplom av finska Tullen för en "naturlig och konstruktiv dialog" med en myndighet.
-
Positiva siffror. De totala godsvolymerna i Malmö och Köpenhamn ökade med 2,3 procent förra året – bäst gick torrbulk och roro.