Från Wärtsilä. Finnlines har inte offentliggjort till vilka tre fartyg man beställt skrubberanläggningar.
Arkiv
-
-
Arresterade styrelsemedlemmar. Beställning av färjenybyggen i fokus då estnisk säkerhetspolis utreder mutskandal inom Port of Tallinn.
-
Direkttrafik till Asien. Ytterligare möjligheter öppnas nu för att skeppa sitt gods direkt från Göteborg till Asien utan omlastning.
-
Våndas inför hamnanlöp. Hur mår världens sjöfarare egentligen? Det försöker ett stort sjöfartsforum ta reda på genom en internationell undersökning.
-
Intermodal pendel. Green Cargo vill flytta gods från landsväg till järnväg på den tungt trafikerade transportleden mellan Stockholmsområdet och Skåne.
-
Skär ned. Personalstyrkan i Tyskland minskas med 100 personer inom MacGregor på grund av minskad efterfrågan.
-
Inga åtal ännu. Transportstyrelsen har upptäckt 10 misstänkta överträdelser mot SECA hittills i år men har gjort mer än 300 kontroller.
-
Brev till FInansdepartementet. Arbetsmarknadens parter kräver skyndsam behandling av bland annat blå skatt-reformen för att rädda svenska arbetstillfällen till sjöss.
-
Ersätts av Stena Gothica. Stena Scanrail gör under tisdagen sin sista tur för Stena efter 28 år på linjen Göteborg – Fredrikshamn.
-
Verkliga data. En ny studie från bland annat Sjöfartshögskolan visar att vissa fartyg kraftigt kan öka sin energieffektivitet genom att omvandla spillvärme till el.
-
Satsning. Halmstad kommun investerar stort i HallandsHamnar Halmstad, bland annat genom att förlänga och förstärka kajen.
-
"Bra för miljön". Stockholms Hamnar tror att den nya hamnen Norvik innebär en flyttning av gods från land- till sjötransporter.
-
Nytt uppdrag. Kustbevakningen skickar patrullbåten KBV 477 till vattnen mellan Grekland och Turkiet, samtidigt som KBV 001 inom kort avslutar sitt uppdrag.
-
Körde på HFO. Norska myndigheter har namngivit det första fartyget som brutit mot SECA-reglerna.
-
Förbättring. Tallink redovisar ökad omsättning och vinst för andra kvartalet 2015.
-
1 september. Ulrik Hegelund blir ny finansdirektör för både Viking Supply Ships AB och Viking Supply Ships A/S.
-
Svarta och röda siffror. För andra kvartalet redovisar Viking Line vinst, medan det är röda siffror för årets första sex månader.
-
Kortaste sjövägen. Första direktanlöpet från Kina via Nordostpassagen till Varbergs hamn.
-
Ökad kapacitet. Trafiken i kanalen väntas öka med 50 procent fram till år 2023, men samtidigt har projektet mötts av kritik.
-
Nytt fartyg. Dennis Maritime i Borgå har köpt en 4.000-tonnare och letar efter ytterligare fartyg.
-
Reparerad. Stena Jutlandica har lämnat varvet Fayard i Odense och sätts nu åter in på linjen Göteborg–Fredrikshamn.
-
Finalist. MonaLisa 2.0-projektet nominerat i innovationskategorin till Lloyd's List Global Awards 2015.
-
Passagerarrekord. Flera färjelinjer på norra Östersjön har haft sin bästa julimånad någonsin.
-
Byggnationen inleds. Tallinks nya färja för linjen Helsingfors–Tallinn ska levereras av Meyer Turku i Åbo 2017.
-
Ändrad linje. Hapag-Lloyd utökar sin befintliga ”Sweden Denmark Express”-slinga genom att lägga till Halmstad på linjen.