Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Miljö | Folk/företag | Utbildning

”Det är ombord som energin förbrukas”

Sweship Energy samlade ombord- och landanställda från olika håll för att diskutera hur energieffektiveiseringen kan öka ombord på fartygen.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Släck belysningen ( lastrum t.ex! Mindre antal graders uppvärmning av allt…ja allt. Bättre botten färg även om det kostar mer….Inte mycket nytt under solen. Kör den energi billigaste vägen från A till B. SJ istället för SAS vid på mönstring MYCKET bra PR…. Ät ännu mera vegetariskt ombord ligger också i tiden dvs bra PR. Sätt stöd segel på fartyget ( data styrd givetvis)….MYCKET effektivt i medvind. Skratt bara, MEN man behöver inte uppfinna hjulet igen det finns redan. Bara sätta igång…Men vem vill jobba för den arbetsgivaren som inte sätter personalen i första rummet. För var nu ärliga, visst är det skillnad. Lycka till och gör en återblick om 10 år i denna fråga.

    • Adam Bergman

      Hej Anonym, på vilket sätt menar du att det finns en motsättning mellan att öka energieffektiviteten och att sätta personalen i första rummet? Är det inte möjligt att göra båda?

  • Olle Noord

    Det är allmänt känt, att energi inte ”förbrukas”, som det ofta står i olika artiklar. Både bland ”kunniga” och alla andra. Skrämmande.

    • Adam Bergman

      Hej Olle Noord, det är mycket riktigt att energi inte förbrukas utan snarare överförs och att den aldrig försvinner ut i intet. Men då ordet energiförbrukning och att förbruka energi används i dagligt tal och är välkänt, samt att det i detta fall var ett citat, gjorde att jag valde att behålla det.
      Men ett mycket riktigt påpekande.

  • Nils eric Sjöstrand/ Sjöing/ B.Sc Eng in energy technoplogy

    Precis som Olle Nord påpekar så hör man oftast bland specialister att man skall sänka energiförbrukningen och då menar man naturligtvis förbrukningen av det bränsle man använder. Enligt våra energivillkor kan aldrig energi förbrukas utan omvandlas och vanligen till en lägre nivå. En val utvecklad process som inte ännu används vad jag vet inom sjöfarten, är den sk. ”cobined cycle” processen som kan erhålla en termisk omvandlingsverkningsgrad på mellan 60-70 %. Den består av en gasturbin direktkopplad till en elgenerator. Avgaserna från turbinen leds in i en avgasångpanna där ångan sedan utnyttjas i en konventionell ångturbin generator se Siemens system http://www.energy.siemens.com/hq/en/industries-utilities/power/processes/combined-cycle.htm?stc=wwcg104839&s_kwcid=AL!462!3!75049835335!b!!g!!gas%20combined%20cycle%20power%20plant&ef_id=VlhscgAAAcof2eKw:20151127144506:s
    eOns kraftverk i Malmö Öresundsverken har ett sådant system för el och värmeproduktion där elandelen är högre än i konventionella ångturbiner. Se även https://www.eon.se/oresundsverket

    • Francesco Baldi, Chalmers Tekniska Högskola

      Combined cycles har funnits inom sjöfart. Problemet är att:
      – Verkningsgrad vid 60-70%? Det finns bara i teorin. I praktik är man glad om man kommer upp till 55-60%. Och land-baserad combined cycles använder metan, inte hög-svavel bränsle, då för man mer värme från avgaserna.
      – Verkningsgraden för en combined cycle sjunker snabbt med låg belastning. vid 60-70% belastning är en enkel Diesel motor redan mer effektiv än en combined cycle.
      – Underhåll. Har du problem med en gasturbin ombord, det finns ofta ingenting man kan göra innan man kommer till hamn igen och väntar för Siemens.

    • Henrik H.

      Combined cycle eller COGES finns pa bland annat RCCL’s Radiance Klass och Celebrity cruises Millenium klass.
      Alla dessa totalt 8 fartyg fick under 2007-08 en dieselgenerator eftermonterad eftersom det ar dyrt att kora en gasturbin under de langa hamnuppehallen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.