Fem motorer. Polaris är nu införlivad i det statliga rederiet Arctia Icebreaking Ltd:s flotta.
Arkiv
-
-
Internrekrytering. Vice vd:n Nicklas Mårtensson tar över som vd för Stena Line, medan nuvarande vd:n Carl-Johan Hagman ägnar sig åt andra ledningsuppdrag.
-
”Kvalitetsstämpel. ” Varvet i Västernorrland har landat ännu en order på lotsbåtar till Tyskland.
-
”Kraftig tillväxt. ” Sätter in ett extra rorofartyg på linjen mellan Europoort och Killingholme.
-
Namngivning. De två återstående Terntank-nybyggena har fått sina namn vid varvet i Kina.
-
"Ekosystem". Utveckling av autonoma fartyg tar fart i Finland, kommunikationsministeriet lovar möjlighet att testa dem på flexibelt sätt.
-
Expanderar. The Switch växer inom sitt marina affärsområde genom köp av Wärtsilä-verksamhet kring frekvensomvandlare.
-
Miljonbelopp. Positiva reaktioner från HH Ferries på svenska regeringens löfte om att ersätta transportörer för kostnader i samband med id-kontroller.
-
Störst i Norden. Nu påbörjas byggnationen av Södertälje kanal och sluss, som är en del av Mälarprojektet.
-
Ledarskapspris. WISTA Sweden avslöjar vinnaren till WISTA Swedens Kompassros 2016 på Världssjöfartens dag i Norrköping den 29 september.
-
Hamnen växer. Om tio år ska den nya terminalen i Arendal stå klar, nu ska marknaden studeras för vilken hamnverksamhet som kan bli aktuell.
-
”Viktig satsning. ” Förutom en ny roro- och containerhamn ska även en logistik- och företagspark byggas på Norviksudden norr om Nynäshamn.
-
”Engagerad. ” Gästades av prins Daniel som följt företaget sedan dess koncernchef David Kristensson utsågs till en av entreprenörerna i Prins Daniels Fellowship.
-
Blir rådgivare. Ekonomiskt pressade Viking Supply Ships byter vd och koncernchef.
-
Åttonde. Stena Immortal har nu levererats från det kinesiska varvet GSI.
-
Avyttrar. Konkurshotade rederijätten Hanjin tvingas nu sälja fartyg.
-
”Viktigt”. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus utlyser forskningspengar om den omstridda 183-dagarsregeln.
-
Marknaden redo. Bygget av en LNG-terminal i Göteborgs hamn kan starta nästa år.
-
SECA. Strängare regler har lett till minskade utsläpp av partiklar och svavel från sjöfarten.
-
Nytt avtal. I Finland ingås ett nytt avtal som gör det intressant för rederier att anställa juniorstyrmän från Finland i stället för att ta in arbetskraft från länder utanför EU.
-
Stor leverantör. Wärtsilä levererar bland annat huvud- och hjälpmaskiner till LNG-drivna tankfartyg för tre svenska rederier.
-
Två av fyra. Terntank har tagit leverans av Ternfjord, ett systerfartyget till Ternsund.
-
Förflyttningar. Tallink återinför i december trafik med två fartyg på linjen Stockholm–Riga.
-
Ratificerar. Finland har ratificerat och därmed kan ballastvattenhanteringskonventionen träda i kraft om ett år.
-
”Mycket pengar”. Sjöfartshögskolan i Kalmar och Chalmers i Göteborg har köpt in varsin LNG-simulator från norska Kongsberg.