Bygget av Wasalines nya färja Aurora Botnia fortsätter som planerat trots coronapandemin.

Fotograf: Rauma Marine Constructions.

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Inga förseningar för Wasalines nybygge

Trots de rådande omständigheterna i världen med reserestriktioner och företag som korttidspermitterar så har inte byggandet av Wasalines nya färja Aurora Botnia blivit påverkat.

Byggandet av Wasalines nya färja Aurora Botnia, som ska trafikera mellan Umeå och Vasa, har kunnat fortgå utan några förseningar vid varvet Rauma Marine Constructions i Finland, det trots coronapandemin.

– Vi har börjat montera de sista blocken och arbetet med skrovet liksom utrustningen av maskinrummen och bildäcken fortsätter i god fart. Sju av Aurora Botnias block kommer att levereras från Gdansk i Polen och av dem har tre anlänt nu i slutet av april, säger Johanna Kaijo, projektledare för nybygget NB6002, i ett pressmeddelande.

Hytter byggs på plats

Arbetet med att bygga fartygets hytter har också påbörjats på varvet. I augusti kommer bogporten att levereras tillsammans med annan utrustning, så som ramper och hängdäck. 

Förutom varvets egen personal så arbetar just nu närmare 400 personer från olika underleverantörer från tio olika länder med fartyget, vilket har gjort att coronapandemin blivit en utmaning i de fall då personal behöver roteras. 

– Vi hoppas att besluten som den finska regeringen tagit i måndags kring arbetskraftsrörlighet kommer att hjälpa oss lösa situationen, säger varvets vd Jyrki Heinimaa i pressmeddelandet.

Sjösätts i höst

Planen är att Aurora Botnia ska sjösättas i höst. Leverans är tänkt att ske under våren 2021.

– Vårt fartyg blir världens mest miljövänliga personbilsfärja. Det är ett nöje att följa med hur byggandet framskrider och hur väl projektet fortskrider, säger Peter Ståhlberg, vd för Wasaline i pressmeddelandet.