Satellitbild av Hormuzsundet.
Jacques Descloitres / NASA

Hormuz klassat som högriskområde

Villkoren för besättningar på brittiskflaggade fartyg kan påverkas när Hormuzsundet nu har klassats som högriskområde.

Relaterade artiklar

Brittiska Warlike Operations Area Committee (WOAC) klassar Hormuzsundet som högriskområde från och med 2 augusti. WOAC består av fackförbunden Nautilus International och RMT samt UK Chamber of Shipping.

Det var efter den brittiska regeringens rekommendation att brittiska fartyg bör undvika att trafikera sundet utan eskort av brittiska flottan som parterna i kommittén kom överens om högriskklassningen av Hormuzsundet.

Rätt till dubbel lön

Överenskommelsen är tillfällig och gäller alla brittiskflaggade fartyg. Klassningen som högriskområde ger sjömän rätt att vägra att arbeta på fartyg som passerar genom Hormuzsundet, till exempel genom att mönstra av i närmsta hamn före passage. Besättningsmedlemmar har också rätt till dubbel grundlön varje dag de väljer att arbeta ombord under passage genom Hormuzsundet, meddelar Nautilus International på sin hemsida.

Tredje tanker tagen

I går söndag uppgav det iranska revolutionsgardet att man har beslagtagit en irakisk oljetanker i Persiska viken. Det är den tredje tankern som Iran har beslagtagit under de senaste veckorna och den andra som anklagas för att transportera bränsle i brott mot mot iranska sanktioner. 

Stigande oro

Det är nu 17 dagar sedan Stena Bulks IMOIIMAX-tanker Stena Impero blev beslagtagen. I ett gemensamt uttalande från Stena Bulk och Northern Marine Management den 31 juli uttrycker rederiet och managementbolaget en stigande oro för besättningen och uppmanar de inblandade regeringarna att hitta en snabb lösning så att fartygets 23 besättningsmedlemmar kan återförenas med sina familjer. 

– Vi upprepar att det inte finns några bevis för att Stena Impero har varit inblandad i en kollision, och vid beslagtagandet befann sig fartyget väl inom trafiksepareringen för inkommande trafik och utanför iranska territoriella vatten. All obligatorisk navigationsutrustning, inklusive transpondrar, var fullt fungerade, i enlighet med maritima regelverk, säger Erik Hånell i uttalandet.

Oförändrat läge

Erik Hånell sa i går till Expressen att status för fartyget och dess besättning är oförändrad – besättningen mår fysiskt bra men för varje dag som går blir läget förstås allt svårare för besättningsmedlemmarna.