Holy House skrotar fartyg – mot sin vilja

Stockholmsbaserade Holy House har beslutat att skrota kylfartyget Snow Flower, 12.782 dwt, sedan Lloyd’s Register meddelat att fartygets klassning dras tillbaka.– Vi hade ingen tanke på att skrota fartyget, hon har tre systrar som tradar vidare. Den 28 april fick fartyget högsta certifikat Quality Certification 360 och för en månad sedan skulle fartyget dockas i Sydkorea i några dagar för ytterligare en 2-3 årsperiod. Men en surveyor från Lloyd’s Register suspenderade klassen vilket är en dödsstöt för fartyget och vi fick 14 dagar på oss att ta fartyget till skroten, säger Holy Houses vd Mats Ruhne, till SST.Fartyget som var på timecharter hade 1,5 år kvar på kontraktet och Snow Flower har nu krävts på skadestånd för kontraktsbrott.– Detta är en katastrof och vi kommer att begära kompensation av Lloyd’s Register.Lloyd’s Register säger i ett uttalande till SST att beslutet att dra tillbaka klassningen är välgrundat.– Beslut att dra tillbaka en klassning är aldrig lätt. Under inspektioner av fartyget under 2008 har Lloyd’s Register observerat och rapporterat ett stort antal brister. Som en konsekvens av detta beslutade Lloyd’s Register klassningskommitté att klassen skulle dras tillbaka. Operatören valde själv att fartyget skulle gå till upphuggning, står det i uttalandet.Snow Flower, flaggat på Cook-öarna och byggt 1973 i Frankrike, har haft ett tungt år. I februari åkte fartyget fast i en hamnstatskontroll, genomförd av den amerikanska kustbevakningens (USCG), för en så kallad magic pipe, en anordning för att köra orenat oljeblandat vatten direkt överbord. Snow Flowers maskinbesättning på nio man sitter fortfarande fast i USA. Senare under våren kvarhölls fartyget i två dagar i Storbritannien sedan fartyget fått 27 anmärkningar vid en hamnstatskontroll. Bland annat var värmeisoleringen kring avgasrör från pannor och maskiner skadad eller otillräcklig, maskinrummet skitigt, skott i maskinrummet var rostiga och toaletten i maskinrummet fungerade inte och det läckte olja kring pannan.– Det är inte så konstigt eftersom maskinbesättningen var utbytt och vid hamnstatskontrollen i USA rev de isär inredningen i maskinrummet.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.