Tolv fartyg ska byggas hos Yangzijang Shipbuilding Group och får kapacitet för 16.800 TEU, enligt ett pressmeddelande. Dessa fartyg kommer att utöka Hapag-Lloyds befintliga flotta. Resterande tolv fartyg har beställts hos New Times Shipbuilding Company Ltd och ska ersätta äldre fartyg.
Alla nybyggena kommer att utrustas med dual-fuelmaskineri för flytande gas som enligt rederiet är mycket bränsleeffektivt. Dessutom ska fartygen kunna opereras på biometan, som uppges kunna minska CO2-utsläppen med 95 procent jämfört med konventionella framdriftsystem. Fartygen ska också vara redo för ammoniak.
Fyra miljarder USD
Planerad leverans av nybyggena är mellan 2027 och 2029. Enligt rederiet uppgår den totala investeringen till cirka fyra miljarder USD.
– Den här investeringen är en av de största i Hapag-Lloyds senaste historia, och representerar en tydlig milstolpe i företagets arbete för att nå målen i vår Strategi 2030, så som att växa samtidigt som vi moderniserar och dekarboniserar vår flotta. Att driva en flotta med mer effektiva fartyg kommer också att stärka vår konkurrensposition, och tack vare kapacitetsökningen kan vi fortsatt erbjuda våra kunder en global, högkvalitativ produkt, säger Rolf Habben Jensen, vd för Hapag-Lloyd AG, i pressmeddelandet.
Del i rederiets gröna mål
Hapag-Lloyd arbetar för att utsläppen av växthusgaser från fartygsflottan till 2030 ska minska med ungefär en tredjedel jämfört med nivåerna 2022 – vilket är ett steg mot en koldioxidneutral fartygsdrift till 2045. Målet ska enligt rederiet nås genom investeringar i moderna, effektiva nybyggen, långsammare hastigheter, modernisering av flottan samt användning av nya framdrivningstekniker och alternativa bränslen.
Hapag-Lloyd kontrollerar 287 containerfartyg med en total kapacitet på 2,2 miljoner TEU. I april i år meddelade rederiet att man kommer att konvertera fem befintliga fartyg till metanoldrift.