Cajsa Henriksson, mottagare av priset Ung Sjöfartsentreprenör 2013.

Fotograf: Tomas Lindberg

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

Hallå där, Cajsa Henriksson!

Hallå där, Cajsa Henriksson – som vann priset Ung Sjöfartsentreprenör på Sjöfartens Entreprenörsdag för att ha startat företaget Ekocharter Vattenlimousin AB. 

Grattis till priset – hur känns det!? 

– Det känns fantastiskt bra! Jag blev så himla glad när jag hörde att jag hade vunnit. Vi var ju tre finalister kvar som först fick presentera våra projekt på scenen och sen sätta oss ned igen i publiken och vänta. Jag var verkligen toknervös och skakade i flera timmar innan jag fick veta att jag vunnit. 

Hur löd juryns motivering? 

– Hur var det nu… vänta ska jag hämta det… Så här skriver de: ”För att ha visat äkta entreprenörsanda genom att ha satsat kraft, engagemang och egna pengar för att genomföra sin dröm.” Det känns otroligt roligt eftersom det är ett sånt hårt arbete att starta företag. Ska man göra det man tror på måste man ge upp trygghet och ekonomisk stabilitet, men ett sånt här pris är ju ett bevis på att man är på rätt väg och har en idé som håller. 

Berätta om företaget!  

– Vi startade det 2010. Året därpå började vi bedriva charterverksamhet med mindre eldrivna elbåtar för 12 personer som vi själva kallar för vattenlimousiner. Totalt är vi sex delägare i företaget, men det är framförallt jag och mina kollegor Sara Nordin och Jeppe Larsen som är drivande. Själv är jag vd, men vi delar mycket på sysslorna. 

Vilka är det som åker med era båtar egentligen?    

– Det är väldigt olika, men mest är det företag som ska ut på representation eller ha styrelsemöte, kick-off eller liknande. Sen är det förstås också många vanliga som åker med oss; det är mycket bröllop, väldigt många möhippor och faktiskt en hel del turer med romantiska par där det varit frierier. Som tur är har alla svarat ja hittills…       

Det borde väl inte låta så mycket om de här båtarna? 

– Nej, de är ju helt tysta och det är en väldigt speciell upplevelse att åka med dem. En kund tyckte att det var som befinna sig på en flytande veranda. Och ljud och buller i innerstaden är ju också en miljöfråga, även om det inte handlar om utsläpp. 

Hur kom ni på idén till företaget? 

– Vi är alla väldigt intresserade av både miljö och sjöfart och att arbeta för en grön omställning till sjöss. Själv har jag läst både Sjökaptensprogrammet och Sjöfart- och logistikprogrammet och även min kollega Sara har sjökaptensexamen, medan Jeppe är den som är mest kunnig i miljöfrågor av oss. Därför ville vi kombinera sjöfart och miljö och göra något med förnyelsebar energi. Alltså blev det elbåtar. Och vi vill växa.

På vilket sätt? 

– Tillsammans med en fartygskonstruktör har vi ritat en ny båt, en eldriven katamaran för 30 personer. Produktionen är planerad till det gotländska varvet Gotland Yard, och det är förstås ett jätteprojekt för oss. Nu hoppas vi bara att finansieringen ska gå i lås. Vi har börjat prata med folk, och förhoppningsvis kommer det att lösa sig inom den närmaste framtiden. 

Du är från Stockholm, hör jag – men du pluggade visst i Göteborg?  

– Ja, jag är från Åkersberga men pluggade på Chalmers mellan 2006 och 2012. Det var lite segt med de sista kurserna, inte minst eftersom vi då hade startat företaget och jag pendlade mycket mellan Göteborg och Stockholm. Visst var det tröttsamt, men allt går ju om man vill. Fast nu bor jag på heltid i Stockholm sedan i vintras.     

Du var aldrig lockad av att börja jobba på en båt efter skolan?

– Jag gillade jättemycket att vara ute när jag gjorde praktik, som jag bland annat gjorde på Wallenius Otello och Stena Danica, och jag hade gärna jobbat ute. Men framförallt så ville jag jobba aktivt med miljöfrågor. Jag läste marin biologi på gymnasiet och har ett stort intresse för den marina miljön. Om det av någon anledning inte bär sig med det här företaget skulle jag till exempel kunna tänka mig att jobba med miljöfrågor på ett större rederi.  

Priset bestod bland annat av 50.000 kronor – vad ska du använda pengarna till? 

– På det sätt där de gör mest nytta. De går ju in i företaget på ett eller annat sätt, antingen till det kommande katamaranprojektet eller kanske i form av löner till oss själva. Vi får se. 

På tal om pengar, har ni kunnat ta ut några löner? 

– Nja, det har väl varit lite begränsat med det. Vi har ju gått in med egna pengar plus lite lån i företaget, så vi har inte kunnat ta ut fulla löner.

Priset delades ju ut på Sjöfartens Entreprenörsdag som sagt hur var dagen, tycker du?   

– Jättebra! Det är verkligen kul när näringen är samlad på det här sättet, och eftersom det är så mycket slit med att starta eget företag så var det otroligt hoppingivande att få lyssna till folk som varit i samma position som en själv.  

Förutom pengar så bestod priset också av luncher med fem verkligt erfarna entreprenörer – vad tänker du om det? 

– Det ska bli jätteroligt. Jag ska förresten ringa idag och få besked om när det blir av. Det ska bli kul att bolla lite idéer och höra mer om deras historia. Det är ett fantastiskt pris på det sättet, och det ska bli väldigt roligt att träffa de här ”gubbarna”. 

På tal om det så domineras ju branschen väldigt mycket av män – vad tänker du som 28-årig kvinna om det? 

– Kvinnorna är ju på gång också i den här branschen, och jag hoppas att det blir ett öppnare klimat framöver. Och det gäller inte bara fördelningen män-kvinnor, utan också inflödet av folk från andra bakgrunder och kulturer, och för den delen också folk med olika slags sexuell läggning. Inte ens på utbildningen var det särskilt många som inte tillhörde den ”vita medelklassen”. Jag hoppas att det där ändras, för jag tror att branschen skulle vinna mycket på det.  

Kommentarer

  • Bernt Viksten

    Lycka till katamaranen

  • Anonym

    Jag har aldrig förstått varför det är viktigt med sexuell läggning. Jag är totalt ointresserad av var man stoppar sin snopp eller vad som förs upp i en snippa. Så länge det inte handlar om barn så gör vad ni vill. Så varför är det viktigt att vad folk har för olika slags läggning? Det är en ickefråga.

    Sedan resonemanget om att branschen domineras av män. Javisst är det så, och de kvinnor jag mött till sjöss har varit så mycket duktigare är männen (inklusive mig själv) att jag hoppas att varenda djäkla båt körs av kvinnor. Det skulle bli färre olyckor helt klart.

    Inflödet av andra kulturer? Har pristagaren helt missat att de flesta inom sjöfarten inte är svensk medelklass? De flesta inom sjöfarten är från helt andra kulturer. Kanske inte i ankdammen Stockholm…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.