Bärgningsarbetet och färden mot hamn tog drygt åtta timmar under goda förhållanden och övervakades av Kustbevakningen, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Fartyget som stått på grund sedan den 31 maj gick under bärgningen för egen maskin, assisterad av bogserbåtar. Bärgningen och överfarten till Landskrona genomfördes enligt plan och ingen olja nådde vattnet.
Ballasttankarna tömdes
Bärgningen inleddes vid tretiden på lördagsmorgonen genom att ballasttankarna tömdes. Innan dess hade två bogserbåtar kopplats till Meshkas akter och för. Klockan 8.30 flöt fartyget fritt och kunde efter assistans av bogserbåtarna fortsätta färden in till Landskrona för egen maskin. I samband med bärgningen fanns lotsar från Sjöfartsverket och tjänstemän från Kustbevakningen ombord.
− Bärgningen av Meshka har gått bra tack vare ett nära samarbete mellan flera myndigheter och privata aktörer. För Kustbevakningens del innebär det att ett miljöhot i Öresund med gemensamma krafter är eliminerat, säger Fredrik Hallerström, räddningsledare på Kustbevakningen i pressmeddelandet.
Förundersökningen pågår
Förundersökningen om vårdslöshet i sjötrafik, som leds av åklagare, pågår fortfarande. En person i besättningen har delgivits misstanke och är häktad.
Ombord på Meshka finns cirka 938.000 liter olja i bränsle- och smörjoljetankar. Under arbetet har man haft fartyg på plats intill haveristen med förmåga att bekämpa oljeutsläpp.