Stella Polaris på väg till Damen Shiprepair Götaverken.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Reparationsvarv

”Fortfarande för lite att göra”

Tarbit Tankers produkttanker Stella Polaris stävar denna måndag morgon upp längs Göta älv för en rutindockning vid Damen Shiprepair Götaverken. Ett viktigt jobb, men varvet skulle behöva mer.

– Januari har varit hygglig, februari jättedålig medan mars och april ser ganska bra ut.

Så sammanfattar Monica Svenner, vd på Damen Shiprepair Götaverken, situationen på reparationsvarvet i Göteborg just nu.

Varvet har en smärtsam anpassningsprocess bakom sig. Höstens beslut om radikala personalnedskärningar håller nu på att verkställas.

– Vi var färdigförhandlade i början på oktober. Vi har sagt upp nästan halva personalstyrkan som nu steg för steg, beroende på deras uppsägningstid, lämnar oss, säger Monica Svenner till Sjöfartstidningen.

Upp och ner 

Även om personalen reduceras radikalt räcker inte arbetena till för att trygga full sysselsättning på reparationsvarvet.

– Det går upp och ner i den här branschen. Vi har fortfarande för lite att göra för det här varvets storlek även efter förändringarna, bekräftar Monica Svenner.

Polen billigare

Hårdaste konkurrensen kommer från Polen, men även från Danmark och Sverige.

– De stora volymerna går ju till Polen. Vi kan offerera jobb men vi kan inte komma ned till polska priser även om vi tycker att vi är konkurrenskraftiga med det vi gör och tiden det tar att göra grejerna.

Monica Svenning säger att varvet har många trogna kunder som återkommer till varvet.

– Problemet är ju att våra trogna kunder inte har några feta dagar de heller. De räcker inte till, vi måste få in mera jobb.

Kommentarer

  • Anonym

    Me den ledningen så… 😉

  • Anonym

    Nu har dom halverat på golvet kanske dags att se över den inkompetens som finns på kontoret!

  • Anonym

    Dom trogna kunderna har dom lyckas skrämma bort

  • Anonym

    Väl dags dom på kontoret agerar nån gång Ni är ju aldrig med på nåt träffar andra varvs folk på besiktningar men Damen är till 99%aldrig med det är väl viktigare att dricka kaffe och leka viktig

  • Anonym

    Sparka mer än hälften på kontoret

  • Fredrik Davidsson

    Det är tydligt att Götaverken ligger våra läsare varmt om hjärtat för nyheter om varvet lockar alltid till debatt. Det är trevligt.

    Jag skulle dock vilja uppmana alla som känner för att säga sin hjärtas mening här på sjofartstidningen.se att först läsa våra regler för kommentering.

    Fredrik Davidsson
    Ansvarig utgivare
    Sjöfartstidningen

  • Anonym

    Kanske en antydan var problemet ligger.. 😉

  • Anonym

    Har sent in flera offert förfrågningar senaste åren men inga eller mycket dålig respons fron varvet

    • Anonym

      mycket folk som saknar branchvana,annat va de under Magnus tid.. 😉

  • Anonym

    Dålig ledning helt enkelt Usla försäljare skit kass vd byt ut all börja om från början

  • Popp

    Varje gång jag varit på varv i Göteborg så har vi fått lämna saker ogjorda.
    Man klarar inte av att hålla tidtabellen och vissa jobb tackar man helt nej till.
    Jag har sedan länge rekommenderat rederiet att gå på Falkvarv istället.
    Aldrig någonsin har de tacka nej till ett jobb eller inte varit färdiga i tid.
    Skillnaden kunde inte vara större.

  • Anonym

    Nu har Monica Svenner sagt upp sig iaf…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.