Kategori: Specialfartyg | Hamn/Logistik

Första isbrytarna igång

Finska Kontio avgick till Bottenviken den 29 december som säsongens första isbrytare och på torsdagen meddelade Sjöfartsverket att Ale har inlett årets isbrytningsexpedition.

Kontio assisterar trafiken till Torneå, Kemi och Uleåborg, medan Ale assisterar fartyg till och från hamnarna längst upp i norra Sverige, där istäcket är 15 till 20 centimeter.

– Det är troligt att isen ligger på hela Bottenviken om en dryg vecka, säger Ulf Gullne, chef för isbrytarledningen vid Sjöfartsverket.

Stationerade i Luleå

De svenska isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer är stationerade i Luleå och redo att bryta is. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser in. Sverige har dessutom ett samarbete med Finland. Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt.

Finska Trafikverket har till sitt förfogande fem konventionella och två multipurpose-isbrytare som ägs av Arctia, samt den svenska isbrytaren Frej och Alfons Håkans isbrytare/AHT Zeus.

Kommentarer

  • Anonym

    Frej arbetar väl i/för Sverige??

    • Pär-Henrik Sjöström

      Finska Trafikverket ger följande information: ”För assistans av trafiken anlitas utöver Arctias konventionella isbrytare också Alfons Håkans Zeus, den svenska isbrytaren Frej och Arctias två kombiisbrytare.”
      Vidare informerade Trafikverket i december 2011 att man undertecknat ett isbrytningsavtal med Sjöfartsverket i Sverige. ”Därigenom kan den svenska isbrytaren Frej användas för isbrytningsuppdrag i Finland. Avtalet innebär att Frej tryggar tillgången på isbrytartjänster i Bottniska viken under de fem följande vintrarna.”

  • Johan Hullberg

    Jag skulle gärna vilja jobba på en isbrytare , som pensionär har jag tid .

  • Anonym

    Oden ser ut att ligga i Helsingborg

  • Lasse Wiberg

    Gjorde min värnplikt ombord isbrytaren ALE. En rolig o lärorik tid.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.