Bergensfjord går i trafik för Fjord Line på linjen. Bergen–Stavanger–Hirtshals. Rederiet flyttade 2008 sina anlöp i Danmark från Hanstholm till Hirtshals.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Fjord Line höjer sin profil

Färjetrafik tora investeringar är på gång inom färjetrafiken mellan Nordjylland och Norge.

Färjeleden Hirtshals–Kristiansand har redan i åratal varit den viktigaste transportvägen för gods och passagerare mellan norska Sörlandet och danska Nordjylland. Nu satsar Fjord Line stort även på färjeförbindelsen mellan Bergen och Hirtshals.

Fjord Line är ingen nykomling på Skagerrak. Rederiet bildades 1993 och inledde då trafik mellan Bergen, Stavanger, Egersund och Hanstholm med den nybyggda ropax-färjan Bergen. Rederiet tog 1998 även över linjen Bergen–Newcastle.

Efter några turbulenta år, som närapå drev Fjord Line i konkurs hösten 2006, fick rederiet en ny ägarbas. De nuvarande ägarna domineras av bröderna Teigen i Egersund, som investerade i rederiet efter försäljningen av det familjeägda Thoresen Thai Shipping i Bangkok.

Orsakerna till svårigheterna uppgavs vara stenhård konkurrens från lågprisflyg och konkurrenten Color Line. Redan 2002 hade Color Line försökt ta över Fjord Line, men affären stoppades av konkurrensmyndigheterna i Norge. Förhållandet mellan rederierna var i botten när Color Line 2005 satte in Prinsesse Ragnhild mellan Bergen och Hirtshals efter att färjan ersatts av ett nybygge på leden Oslo–Kiel. Fjord Line åberopade illojal konkurrens och anmälde Color Line för konkurrensmyndigheterna. Color Line upphörde sedermera med trafiken på Vestlandet i slutet av 2007.

Fusion

Fjord Line hade lagt ned trafiken på Newcastle, men genom en fusion med lågprisrederiet Master Ferries kunde Fjord Line från och med 2008 utöka sin verksamhet att omfatta även trafik med högfartsfärja mellan Hanstholm och Kristiansand och efter en rad förlustbringande år redovisade rederiet vinst för år 2010.

Nybyggen

Fjord Line skärper ytterligare sitt grepp genom att sätta två nybyggen i trafik under 2012. Med dessa utmanar man Color Line på hemmaplan genom att året runt erbjuda dagliga seglingar från Hirtshals till både Bergen och Kristiansand.

I samband med beställningen offentliggjorde rederiet att nuvarande tidtabell på linjen Bergen–Stavanger–Hirtshals modifieras så att ankomst- och avgångstiderna i Hirtshals tillåter en tur- och returresa till Kristiansand under dagen.

Dessutom kommer katamaranen Fjord Cat fortsättningsvis att segla mellan Hirtshals och Kristiansand under sommaren.

Färjor och katamaran

Bergen Group Fosen levererar det första nybygget i april 2012 och det andra sju månader senare. Skroven byggs av det polska varvet Stocznia Gdansk.

De 170 meter långa nybyggena, som kostar 103 miljoner euro per styck, kan ta mellan 1 200 och 1 500 passagerare, beroende på linje och årstid. De får 303 passagerarhytter med plats för 1 180 personer.

Fordon kan lastas på två bildäck, av vilka det övre utrustas med hängdäck för personbilar. Kapaciteten vid lastning av tunga fordon blir 1 350 filmeter med 4,5 meters fri höjd. Om enbart personbilar lastas uppgår maximal kapacitet till ca 600.

Jämfört med linjens nuvarande färja Bergensfjord ökar kapaciteten märkbart på linjen mellan Vestlandet och Jylland. Bergfensfjord kan ta 840 passagerare och har 212 hytter. Även på bildäck har vardera nybygget nästan dubbelt större kapacitet än den nuvarande Bergensfjord.

När man därtill beaktar att Bergensfjord har tre avgångar från Bergen till Hirtshals via Stavanger per vecka – en fjärde veckotur körs enbart mellan Stavanger och Hirtshals – är det helt uppenbart att Fjord Line räknar med att trafiken på Vestlandet kommer att öka kraftigt.

Under sommaren kommer högfartsfärjan Fjord Cat att göra två tur- och returresor per dag mellan Hirtshals och Kristiansand. Fjord Cat har plats för 676 passagerare och cirka 220 personbilar. När båda nybyggena är levererade kommer Fjord Line under högsäsong att kunna transportera upp till 5 500 passagerare per dag mellan Hirtshals och Kristiansand.

Kapacitetsökning

Fjord Line är inte det enda rederiet som storsatsat på Skagerrak. Norges största färjerederi Color Line tog 2008 leverans av tvillingarna SuperSpeed 1 och SuperSpeed 2 för sin trafik över Skagerrak. SuperSpeed 1 seglar mellan Hirtshals och Kristiansand och SuperSpeed 2 mellan Hirtshals och Larvik. Color Line rationaliserade sin trafik och kunde helt lägga ned linjen Frederikshavn–Oslo. Tre konventionella äldre färjor ersattes av de två nybyggena.

Passagerarkapaciteten på SuperSpeed 1 ökades vintern 2011 med 20 procent under ett varvsbesök i Helsingfors. Samtidigt byggdes restaurangkapaciteten ut. Nuvarande tidtabell med två dubbelturer per dygn innebär att Color Lines teoretiska dygnskapacitet med SuperSpeed 1 på linjen Hirtshals–Kristiansand ökar till 9 000 passagerare. Därtill kan systern transportera upp till 7 500 passagerare per dygn på linjen Hirtshals–Larvik.

Ridån går upp för en ny rond i fighten mellan Color Line och Fjord Line.

Kommentarer

  • Bengt Nilsson

    Att kunna åka mellan Ystad och Sassnitz på den korta tiden verkar ju jätteintressant hoppas man kan få en plats under premiärturerna i September

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.