Finnlines rörelseresultat för år 2023 blev 60,3 miljoner euro, året dessförinnan var resultatet 133 miljoner euro. Även rederiets omsättning har minskat och låg på drygt 680 miljoner euro under förra året, vilket är 8 procent lägre jämfört med 2022 då omsättningen var 736 miljoner euro. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande.
Högt ränteläge har påverkat
Enligt Finnlines vd Tom Pippingsköld beror den lägre vinsten bland annat på ett högt ränteläge som har haft en negativ effekt på den privata konsumtionen, byggsektorn och den industriella efterfrågan.
– Förutom högre räntor hade strejken i februari, startkostnader för ett nytt fartyg och dockningar av flera fartyg – för att nämna några – en inverkan. Samma utmaningar ser ut att vara aktuella även i början av detta år, men vi ser också en förbättrad industriell aktivitet och att den private konsumtionen tycks ha passerat sitt bottenläge, säger han i pressmeddelandet.
Tappat fraktvolymer
Totalt under 2023 transporterade rederiet 710.000 containerenheter, vilket är 40.000 färre än 2022. Antalet personbilar låg på 157.000 vilket är en ökning mot 2022 då siffran var 138.000 personbilar. Även antalet privat- och affärsresenärer har ökat, från 648.000 år 2022 till 695.000 under förra året vilket ger en ökning av antalet passagerare med 7 procent.
Linjen till Polen är nära
Nu tror Tom Pippingsköld på nya möjligheter för tillväxt under 2024.
– Vi är äntligen närmare än någonsin att öppna en ny ropaxlinje mellan Sverige och Polen, från Malmö till Swinoujscie. Vår linje Zeebrygge–Rosslare mellan Belgien och Irland har etablerat sig väl på marknaden trots ny operatör. Vi har också öppnat en ny linje från Vigo i Spanien till Zeebrygge i Belgien i början av det här året, säger han i pressmeddelandet.
Under 2023 slutförde Finnlines sitt stora investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro genom leveransen av Finncanopus i december. Systerfartyget Finnsirius togs i trafik på linjen Nådendal–Långnäs–Kapellskär den 15 september 2023. Fartygen ökar rederiets last- och passagerarkapacitet med 24 procent respektive 50 procent på rutten Finland–Sverige.