Muhumaa.

Fotograf: Madli Vitismann

Kategori: Passagerarsjöfart

Estnisk ötrafik tar ett steg bakåt

Estniska Saaremaa Shipping Company tar två moderna, isförstärkta färjor ur trafik från färjelinjerna till Dagö och Ösel.

Den 19 augusti får de estniska färjorna Muhumaa och Saaremaa nya charternamn och inleder den 20 augusti trafik mellan Cuxhaven och Brunsbüttel i Tyskland med estniska besättningar. I sin nya trafik kallas fartygen Grete och Anne-Marie och trafiken opereras av det tyska rederiet Elb-Link, som har liknande ägarstruktur som Saaremaa Shipping Company. Endast den nyaste färjan i trion – Hiiumaa – blir kvar i trafiken mellan de estniska största öarna och fastlandet.

Staten ska transportera

Inom det estniska närings- och kommunikationsministeriet var man nämligen inte nöjd med ötrafikens otransparenta och ökande kostnadsnivå, vilken ledde till ett politiskt beslut om att det statliga aktiebolaget Tallinna Sadam (Port of Tallinn) skulle ordna ötrafiken. Tallinna Sadam fick bråttom med att få nya färjor innan avtalet med Saaremaa Shipping Company går ut. Då ett köp av den nuvarande färjetrion misslyckades beställde Tallinna Sadam istället två nya färjor från ett polskt varv och två från Turkiet.

I vintras utfördes modelltester i is vid Aker Arctic i Helsingfors. I juni slutfördes en namntävling och de i Polen beställda färjorna får namnen Tõll och Piret. Färjorna från Turkiet döps till Leiger och Tiiu.
Tallinna Sadam har också bildat ett dotterbolag TS Shipping som söker besättningar för nästa år.

Avtal till 2016

Saaremaa Shipping Company har avtal för de två linjerna fram till 2016. Tills avtalet går ut kommer Hiiumaa och den chartrade färjan Ionas, som saknar isklass, att trafikera linjen mellan Saaremaa (Ösel) och fastlandet. Linjen mellan den näst största ön Hiiumaa (Dagö) och fastlandet trafikeras av veteranerna St. Ola och Regula – båda ursprungligen byggda för trafik över Öresund. Det innebär att färjornas kapacitet faller till ungefär samma nivå som innan Saaremaa Shipping Companys nya färjor levererades 2010 och 2011.
De äldre färjornas kapacitet uppfyller det avtal som tecknades tio år sedan. Men med hjälp av de nya färjorna lyckades man eliminera de kilometerlånga bilköerna som tidigare kännetecknade trafiken. Senaste söndag uppges bilarna ha köat upp till sex timmar i Kuivastu hamn.

Även antalet passagerare och bilar ökade märkbart på linjerna. Saaremaa Shipping Company transporterade över två miljoner passagerare och närmare 860.000 bilar i fjol.

 

Kommentarer

  • Marko Stampehl

    För ötrafiken till Saaremaa och Hiiumaa är det kanske ett steg bakåt (dock bara för en viss övergångstid) men ett steg som jag kan förstå bra ur rederiets synvinkel. Plötsligen stod man där utan sysselsättning på horisonten för nästan nya färjor vilka har lång tid kvar att bli betalda, inte att glömma om arbete för besättningar. Man har ett känsla att beslutet att ge trafiken till en statlig bolag var någon slags straff. Man skulle inte heller underskatta att SLK har en bra förankring i det estniska ö-världen och att man har byggd upp ett pålitligt trafiksystem som blev ett stor förbättring jämfört med tiden innan 2010/11. Att detta plötsligen inte längre uppskattas var en stor chock inte bara hos SLK. Hur kan ett bolag med en sådan stor investering planera på ett hållbart sätt när sådant händer? Det återblir att se om de nya färjor kommer bli lika populär som Saaremaas båtar. Och det återblir att se om den nya koncessionären verkligen representerar en förbättring. Saaremaa Laevakompanii gjorde I mina ögon rätt i att skära ner sitt engagement till det nötvändiga enligt avtal och söka ny sysselsättning. Här i Tyskland var de i alla fall välkomnad med öppna armar.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.