Enochson tycker svaveldebatten hamnat fel

I gårdagens budgetdebatt i riksdagskammaren passade den kristdemokratiska ledamoten Annelie Enochson på att angripa sjöfartens vedermödor från ett antal olika håll. Hon betonande vikten av en stor svensk handelsflotta för att Sverige ska kunna påverka det internationella regelverket, till exempel när det gäller att förbättra sjösäkerheten. Sedan gick Annelie Enochson över på surdegen inre vattenvägar och konstaterade att 37 procent av godset i Europa går via närsjöfart medan motsvarande siffra för Sverige är endast sju procent. När det gäller den glödheta frågan om det svaveldirektivet från januari 2015 om max 0,1 procent svavel i SECA, påpekade Enochson att reglerna ska införas i hela EU för att undvika snedvridningar av konkurrensförutsättningarna. Hon menade också att svaveldebatten har hamnat fel.– EU kommissionens konsekvensutredning framhäver tydligt att partikelutsläppen från svavel är störst i Medelhavet. Det är också i Medelhavet som hälsoproblemen av det här slaget är störst. De 50.000 för tidiga dödsfallen som florerar i debatten om svavel handlar företrädesvis om Medelhavet och är inte begränsad till enbart utsläppen från sjöfarten utan om de totala utsläppen. Annelie Enochson hann också med att lyfta upp piratfrågan och menade att Sverige borde överväga möjligheten att beväpna handelsfartyg som går i piratutsatta farvatten.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.