Wallenius Lines installerar axelgeneratorer med energieffektiv permanentmagnetteknologi i sina postpanamax-nybyggen.
– Detta är en ny landvinning. Ett målmedvetet arbete över en lång tid har gjort att vi nådde den här affären. Det är första gången vi säljer permanentmagnetteknologi i den här magnituden till fartyg. Vi ser definititvt att det här är en framtida marknad och det här är första steget, säger Mårten Storbacka, vd för WE Tech Solutions, till Sjöfartstidningen.
Fyra nybyggen
Det kinesiska varvet Tianjin Xingang Shipbuilding Heavy Industry Co., Ltd. beställer direktdrivna axelgeneratorlösningar med permanentmagnetteknologi för installation i fyra PCTC-nybyggen för Wallenius Lines. Utrustningen levereras av det finländska miljöteknikföretaget WE Tech Solutions Oy. Som underleverantör av själva generatorerna anlitar WE Tech Solutions det finländska företaget The Switch som levererat permanetmagnetgeneratorer till vindkraftverk.
Hög energieffektivitet
Fartygen i serien får en lågvarvig, tvåtaktshuvudmaskin med fixed pitch-propeller. Man kör därför alltid med variabelt varvtal. Mårten Storbacka uppger att permanentmagnetteknologin i sig har som största fördel att ge samma höga energieffektivitet över hela registret om man jämför med konventionell teknologi med axelgeneratorer och tvåtaktsmotorer. Det gäller också för elektrisk dellast.
– Jämför vi sedan med ett fartyg som överhuvudtaget inte har axelgenerator utan kör hjälpmotorerna blir inbesparingen ännu större. Energieffektiviteten blir 40 till 50 g/kWh bättre mellan en hjälpmotor och en huvudmotor.
Kommentarer
Anonym
Ursäkta,vad är en fixed pitch propeller?
Anonym
Att den har icke justerbara blad.
Dribblo
Det som vi sjöfolk brukar kalla konventionell eller vanlig propeller.
Men det låter ju häftigare med fixed pitch propeller tycker du inte 😉
Anonym
Pitch är ”anfallsvinkeln” för propellern mot vattnet, så en Fixed Pitch Propeller har inga vridbara blad utan har en fast ”anfallsvinkel”. En Controllable eller Variable Pitch Propeller har justerbar ”anfallsvinkel” 🙂
Anonym
Under mina mer än 50 år tjänst på fartyg i maskin under diverse olika flaggor har alltid
benämningen varit pitch= vridbar och fixed =fast = omkastbar maskin eller backslag.Är fortfarande i tjänst och mitt fartyg har en Säffle pitch propeller och inget annat larv.
Anonym
Pitch har aldrig varit korrekt översatt till vridbar. Det är mer korrekt översatt till stigning och den kan både vara variabel och fast. Utvecklingen går framåt, och de flesta av oss med den, eller så kan man vara kvar i historien och kalla utvecklingen för larv. Azimuth propulsion har FPP eller CPP dvs Fixed Pitch Propeller eller Controllable Pitch Propeller.
Svar Anonym
Enkelt, eller?
Pitch = stigning. Fixed pitch = fast stigning. Variable pitch = variabel stigning.