Kategori: Haveri

Dödsolycka med RIB utredd

Statens haverikommission (SHK) har lämnat sin slutrapport om kollisionen mellan lotsbåten Pilot 116 SE och en privatägd båt av typen RIB Delta.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymus

    En lotsbåt skall vara alltid vara bemannad med minst två stycken båtmän. Av artikeln framgår att det vid olyckstillfället även fanns en lots ombord . Tre personer fanns således i lotsbåten vid olyckstillfället men ingen tittar ut och håller utkik. Alla tre är upptagna med att snacka i telefon eller titta på dataskärm. Att RIB båtens besättning beter sig som idioter, mitt i natten i en farled, innebär inte att det är tillåtet att ha ihjäl dom. Gott sjömanskap innefattar upprätthållandet av fullgod utkik. Är sikten nedsatt skall farten reduceras för att minska risken för allvarliga skador vid en ev. kollision.
    Om SHK är rädda för att framföra kritik så kan dom lika gärna lägga ner verksamheten. Detsamma gäller åklagarmyndigheten. Misstanke om grov vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död men ingen förundersökning eller åtal. Inkompetens eller rättsröta??

    • Rickard Westerberg

      Det är lämpligt att Läsa igenom SHK-s rapport innan man drar slutsatser om haverikommisionens kompetens och lotsbåtsbesättningens sjömansskap.
      Artikeln här i ”Sjöfartstidningen” är en kortfattad resume av rapporten och saknar detaljer som är väsentliga för bedömning av sjömanskapet ombord
      på lotsbåten.
      Det är riktigt att det fanns tre personer ombord på lotsbåten. Lotsen är här att betrakta som passagerare och var upptagen med att slutföra sitt lotsuppdrag
      med hjälp av VHF och AIS.
      Befälhavaren/rorgängaren framförde lotsbåten i Sandhamns fyrs vita sektor vid kollisionen. Således navigerade han visuellt med uppsikt över farleden. Stödet från radar var begränsad i närområdet på grund av sjöklutter.
      Båtman/utkiken hade också uppsikt över området framför lotsbåten. Beställning av taxi tog ca 1 min och utfördes av utkiken.
      Att i raljant ton beskriva arbete på lotsbåten med ”Alla tre upptagna med att snacka i telefon eller titta på dataskärm” anser jag både vittnar om djup okunskap,
      och förakt för de människor som dagligen arbetar för sjösäkerheten.
      Utgången av olyckan är synnerligen tragisk och dom berörda har all min sympati. Men att skuldbelägga besättningen på lotsbåten saknar grund. Den primära orsaken måste vara att positionsljusen inte fungerat på RIB-en. Att från lotsbåten i grov sjö, totalt mörker (klockan 1 på natten inget månsken) visuellt observera en svart/gråmålad RIB utan positionsljus, är att ställa omänskliga krav på besättningen. Sjöklutter försämrade dessutom möjligheten att med radar observera RIB-en, som också under goda förutsättningar är ett svårt objekt för radar.
      Slutsatsen ”Är sikten nedsatt skall farten reduceras för att minska risken för allvarliga skador vid en ev. kollision.” är rent nonsens. Sjöfarare framför sina fartyg
      enligt dom regler som finns för aktuell farled. Kan man inte uppfylla kraven, ex.vis fungerande lanternor, får man hålla sig undan. Alternativet är att påkalla
      uppmärksamhet med t.ex nödsignaler.
      Och slutligen ”Fyllskallar håller sig på landbacken”.

  • Anonymous

    Bra, Anonymus! Föreskrifter om gott sjömansskap gäller alla, även lotspersonal

    • Sjökapten och fritidsbåtsåkare

      Utan att alls relatera till denna tragiska olycka eller dra alla över en kam kan även jag konstatera två saker;
      1. RIB båtsförare ligger väldigt nära vissa motorcyklister i sitt vett, dvs livsfarliga i trafiken.
      2. Lotsar pratar alldeles för mycket i mobiltelefon. Att dom ens hinner upp på bryggan innan dom ringer eller blir uppringda är ibland förvånande. Hur det går till i lotsbåten ser ju inte jag men vad säger att det är annorlunda där.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.