Princess Anastasia lämnar Stockholms skärgård med kurs mot St. Petersburg och Heremitaget.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Passagerarsjöfart

Direktlänk till Ryssland

En kryssningsfärja för ryssar lockar med visumfria resor och snabbare transporter.

St. Peter Line kör sedan i april färja mellan Stockholm och St Petersburg.

– Det här borde ha gjorts för 10 eller 15 år sedan, det är 20 år sedan muren föll, säger John Dahlén, ansvarig för godstrafiken på St. Peter Line i Sverige.

Rederiet kör kryssningsfärjan Princess Anastasia två gånger i veckan från Stockholm.

– Det här är en naturlig färjeled, St. Petersburg är ju Östersjöns metropol, säger John Dahlén.

Svenska kryssningspassagerare lockas med möjligheten att resa visumfritt till Ryssland, man kan stanna 72 timmar, och gods ska lockas kortare restid och direkt trafik in i Ryssland.

– Vi hoppas kunna ta marknadsandelar av trafiken som går via Finland till Ryssland, säger John Dahlén.

Därmed har Viking Line, Tallink/Silja och Finnlines fått en rejäl utmanare.

– Jag har sedan flera år ett åkeri, jag kör frusen fisk från Norge till St. Petersburg, så det var lätt för mig att räkna ut kostnaderna för den resan. Sedan har vi satt priserna på vår färjelinje lite lägre, säger Mikhail Filikyan, Cargo Operations Advisor to the Director General, på St. Peter Line, som också pekar på en annan stor fördel.

– Lastbilarna slipper gränsövergången från Finland. Den kan ta upp till åtta dagar, plus en eller två för att klara av tullen. Med oss kommer de rakt in i Ryssland och behöver bara en eller två dagar för att klara tullen.

Ryskt kryssningsalternativ

– Vi ska inte ta upp konkurrensen med ropax-färjorna. Vi erbjuder ett ryskt kryssningsalternativ för svenskar och finnar som redan provat de alternativ som finns och för alla ryssar som vill ut och kryssa. Vi erbjuder en liten bit Ryssland, lite ryskt nattliv, lite rysk mat, säger Igor Glukov, president (vd ordförenade) i St. Peter Line och tillika i ordförande och vd i Inflot, som är Rysslands största kryssningsbolag och ägare till St. Peter Line.

Inga lastbilar

Så här långt råder det heller ingen tvekan om att det är både resenärer och speditörer från i första hand Ryssland som hittat den nya direktförbindelsen över Östersjön. På en resa från Stockholm  i början av augusti när havet ligger så blankt att det enda som hindrar kryssningspassagerana att spegla sig i vattenytan är den brunslemmiga algblomningen är det 800 passagerare ombord och ett 30-tal personbilar. Några lastbilar finns inte med på denna resa eftersom man gör ett testanlöp till St. Petersburgs nya kryssningsterminal, Marine Facade, som ännu inte har tillstånd att ta emot godstrafik. Det ska dock vara löst till dess att Princess Anastasia från och med den 15 september börjar använda den nya terminalen på riktigt. Några problem med det tillståndet är det ingen som tror att det ska bli, trots att lastbilarna och den nya terminalen kommer att störa en till stor del nybyggd stadsdel där nog många lägenheter sålts med lugn och kontakt med vattnet som argument.

– Det är staden som äger den nya hamnen och de trycker på hårt för att den ska användas mera, säger Mikhail Filikyan.

Enorm potential

När fartyget lämnar St. Petersburg finns 1 800 passagerare ombord.

– Vi har kört på linjen Helsingfors–St. Petersburg i ett drygt år och där kommer vi snart att ha kapacitetsproblem, vi funderar på ytterligare ett fartyg där snart, säger Igor Glukhov och han gör inget för att dölja att han är övertygad om att det han kallar för ”projektet St. Peter line” ska lyckas.

– Två miljoner människor reser mellan Finland och Ryssland varje år, i St. Petersburg bor fem miljoner människor och i västra Ryssland bor 65 miljoner människor, potentialen är enorm. Efterfrågan kommer bara att öka och öka, säger Igor Glukhov.

Kontakter nödvändiga

Det finns både en och två historier om att det kan vara svårt att göra affärer i Ryssland, att kontakter är nödvändiga. Igor Glukov sträcker sig ännu längre.

– Det här projektet kan bara drivas av en rysk aktör, som Inflot. För ett par år sedan hade vi kontakt med alla de etablerade färjerederierna i Östersjön, Finnlines, Tallin/Silja, DFDS och även Stena Line men ingen var intresserade av att starta något. Jag kan förstå dem, de har sina fartyg på etablerade rutter med begränsade kundunderlag och de vill inte riskera att flytta fartyg till en marknad som de upplever som osäker, säger Igor Glukhov och fortsätter.

– Dessutom tror jag att debaclet med Stella Line för ett par år sedan som kostade många, inte minst Inflot, mycket pengar gjorde många rädda för att satsa på St. Petersburg.

St. Peter Lines syn på hur godsutvecklingen på linjen ska utvecklas verkar för en försiktig svensk mycket optimistisk.

– I juli hade vi 100 exporttrailrar från St. Petersburg, senast i slutet av november ska vi ha totalt 1 000 trailrar på den här linjen, säger Mikhail Filikyan och han ser inte ut att tvivla på det ett ögonblick.

– Vi har redan kontrakt med 80 procent av speditörerna på den ryska sidan. Eftersom jag har ett åkeri och är medlem i åkeriföreningen var det bara för mig att prata med mina tidigare kontakter och Från Sverige kör vi bland annat delar och reservdelar från Scania, vi kör för Akzo Nobel.

– Mina ryska kollegor undrar ibland varför svenska speditörer är så tveksamma. Varför de inte vågar prova något nytt, säger John Dahlén.

– Svenskarna vill veta att vi inte bara kommer att finnas här i ett år eller bara kör på sommaren, de vill inte vara den förste som provar men ryssar har inget emot det, de kan vara först, säger Mikhail Filikyan.

Långsiktig satsning

Att satsningen skulle vara kortsiktig förnekas av alla inblandade bestämt.

 – Det här är långsiktigt, vi är inte ute efter att tjäna snabba pengar. Vi har St. Petersburgs största, Rysslands femte största, bank i ryggen, säger Igor Glukhov.

– Vi vet att svenskarna är tveksamma och det kommer att ta tid innan volymerna börjar växa på den sidan men det gör inget. Det räcker med de ryska volymerna, säger Mikhail Filikyan.

– Princess Maria, på linjen Helsingfors–St. Petersburg, tjänar redan nu år två pengar. Det kommer att bli likadant med Princess Anastasia. Ingen behöver vara orolig, banken kommer att få tillbaka sina pengar, säger Igor Glukhov.

Tre dagar visumfritt

Denna tur i augusti när man testanlöper den nya hamnen och terminalen i St. Petersburg är också premiär för anlöp till Helsingfors på vägen tillbaka mot Stockholm. Ännu så länge anlöps västra hamnen där ingen godstrafik tillåts men på sikt hoppas St. Peter Line att även i Helsingfors få ett kajläge som tillåter godstrafik.

– Vi kommer att få det under hösten, säger Mikhail Filikyan.

Eftersom den ena av två turer per vecka från Stockholm också anlöper Tallin har passagerarna möjlighet att på samma tur besöka Tallin, St. Petersburg, Helsingfors och så Stockholm. Beroende på var man hoppar på.

Dessutom kan den som åker från Stockholm på lördagen och är framme i St. Petersburg på måndag morgon möjlighet att stanna i Ryssland och ta båten tillbaka igen på torsdagen, när den hunnit in på nästa varv.

– Det är unikt. Det är bara om man reser med oss som man har möjlighet att stanna tre dagar visumfritt i Ryssland, säger Christina Wall på Lindholm Cruise Service som sköter allt kring passagerna från svenskt håll.

830 hytter ombord 

Ombord på Princess Anastasia känner den vane färjeresenären igen sig. Det är ordinära hytter, bufférestaurang, a la carte-restaurang, showbar och en barnförbjuden XXX-bar. 

Någon störd nattsömn riskeras dock inte denna resa och barnfamiljerna behöver inte gå några omvägar förbi XXX-baren. Två stadiga vakter håller lugnt utanför, om det skulle behövas.

– Vi startade i april och har 830 hytter ombord som ingen tidigare utnyttjat på denna rutt. Nu har vi redan fullt på många avgångar från St. Petersburg, säger Igor Glukhov.

Såg bedrövlig ut

Princess Anastasia köptes från P&O Ferries och krävde en del uppfräschning innan hon togs i trafik.

– Hon såg bedrövlig ut, jag förstår inte hur de kunde ta ombord passagerare. Vi har renoverat henne för 14 miljoner euro, säger Andrey Mushkarev, försäljnings- och marknadschef på St. Peter Line.

De senaste åren efter 2008 har varit tuffa för både industri och sjöfart, inte alla hade valt att starta en ny färjelinje när industrin går trögt men Igor Glukhov håller inte med.

– Jag tycker 2010 var perfekt. Industrin hade nått botten så det måste vända och dessutom var fartygspriserna extremt låga. Queen of Scandinavia var i ett utmärkt skick, som ny, när vi köpte henne och hon blev Princess Maria.

Om det är svensk tveksamhet eller det ryska självförtroendet som gör det svårt att avgöra om Igor Glukhovs prat om nya fartyg, och till och med nybyggen, är allvarligt menade eller ej får framtiden utvisa.

– Om vi skaffar ett tredje fartyg kommer det först till nästa sommarsäsong, i maj eller så. Helst skulle vi vilja ha en avgång från St. Petersburg varje dag klockan 19. En fast tidtabell som kunderna känner till och att de vet att det alltid finns en avgång på kvällen.

Snabba beslut 

Denna första sommar med avgångar från Stockholm har det varit tidtabellsändringar och ännu i början av augusti var det svårt till och med för den godsansvarige Mikhail Filikyan att riktigt redogöra för vilka städer som skulle anlöpas under vilka turer under hösten.

– Det är snabba beslut hela tiden från ryssarna. De ändrar och är inte rädda för att prova och se om det går, säger Christina Wall.

– De stora dragen har de klart för sig men allt annat kan ändras när som helst, de tycker nog många gånger att vi svenskar är för långsamma och att allt här tar tid, ”Det är väl bara fixa” eller ”Varför skriver inte de svenska speditörerna kontrakt”, säger John Dahlén.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.