Kategori: Skeppsbyggnad | Ekonomi | Tank

Det är inte billigt att bygga fartyg i USA

Oslo-noterade Aker Philadelphia Shipyard har sålt två MR produkttankers på 45.800 ton dödvikt till amerikanska Crowley Maritime Shipyard. Fartygen som varvet byggt på spekulation skall levereras i september i år respektive mars nästa år.Crowley betalar USD 90 miljoner per fartyg. Till det kommer en rörlig del vars storlek beror på marknadsutvecklingen. Denna del skall betalas årligen under fartygens livstid och Aker räknar med att detta kommer att ge mer än USD 35 miljoner per fartyg.Tankfartygen sätts in i inrikes trafik, och detta är en stängd marknad genom Jones Act som säger att för amerikansk inrikes sjötrafik måste fartygen vara byggda i USA.Som jämförelse med läget på den öppna marknaden uppskattar norska Platou i sin senaste månadsrapport att nybyggnadspriset för en MR produkttanker nu är runt USD 33 miljoner. Grekiska Renaissance Shipbroking rapporterar om två 52.000-tonnare som beställts i Sydkorea av Scorpio Tankers för USA 34 miljoner styck.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.