Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Reparationsvarv

Dansk flytdocka till Landskrona i juni

Oresund Drydocks AB i Landskrona har köpt en flytdocka från danska Fayard, tidigare Fredericia Shipyard i Danmark. 

Dockan mäter 165 gånger 28 meter och har en lyftkapacitet på 12 000 ton. Den byggdes i Finland 1962 och kom till Fredericia 1995 och beräknas komma fram till Landskrona i juni.

– Det senaste beskedet är att bogseringen ska påbörjas den 21 juni och då är dockan här den 23, om det inte kommer någon sommarstorm, säger Anders Larsson, marknads- och utvecklingschef på Oresund Drydocks.

Flytdockan kommer dock inte kunna tas i drift förrän under senhösten eftersom det behövs en del muddring.

– Vi har miljötillståndet klart sedan tidigare men vi får inte muddra förrän i oktober eftersom det kan störa fiskyngel och annat. Det betyder att vi har tre eller fyra månader på oss att förbereda anslutningar som behövs på kajen och fixa ramper till dockan.

Med ytterligare en docka får varvet bättre flexibilitet och en utökad kapacitet.

– Vi är lite låsta ibland med bara en docka. Med flytdockan får vi ökad flexibilitet och kan flytta fartyg mellan dockorna och kan ta fler jobb. Nu kan det vara svårt att klämma in ett fartyg som behöver komma in snabbt i vårt dockningschema, som ser bra ut med bra beläggning i flera månader.

I samband med att Öresundsvarvet förra året köpte Landskronavarvet, och sedermera bytte namn till Oresund Drydocks, lanserades planer på att gräva en torrdocka på slipen som Landskronavarvet använde för nybyggen.

– Tillståndsbiten har dragit ut på tiden och en torrdocka kan inte vara i drift förrän tidigast 2013. Vi vinner två år på att köpa flytdockan, även om den inte kan tas i produktion förrän till hösten. 

Genom att utnyttja slipen för att bygga en torrdocka räknar varvet med att kunna  använda kranar och annan utrustning runt slipoen i dockan när den väl kan börja byggas.

– Den långsiktiga planen är fortfarande att vi ska bygga torrdockan och vi räknar med att vara klara med ett anbudsunderlag rätt så snart.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.