Containerships Nord och Cardissa i Rotterdams hamn.
Containerships

Containerships bunkrar ship-to-ship

Containerships första LNG-drivna containerfartyg, Containerships Nord, har utfört sin första LNG-bunkring i Rotterdam.

Relaterade artiklar

Containerships Nord tog ombord cirka 240 ton LNG från Shells 6.500 kubikmeters bunkerfartyg Cardissa. Med denna volym LNG uppger Containerships att fartyget kan göra två rundresor Rotterdam–St Petersburg–Rotterdam via Kielkanalen.

Avtal med Shell

Den första bunkringen utfördes vid en väntekaj som en ship-to-ship operation. Enligt Containerships kommer LNG-bunkring i framtiden att utföras vid fartygets normala kajplats samtidigt som lasthantering pågår.

Containerships har avtalat med Shell om leverans av LNG ship-to-ship i Rotterdam. Avtalet gäller såväl Containerships Nord som hennes systerfartyg.

– Vi är stolta över att till Containerships leverera ett livskraftigt marint bränsle med renare förbränning. LNG-bunkring är en mycket säker operation och vi ser fram emot att genomföra simultana operationer med Containerships i framtiden, säger Tahir Faruqui, General Manager, Shell Global Downstream LNG, i ett pressmeddelande.

Först i serien

Nybygget Containerships Nord lämnade varvet i Kina i mitten av december 2018 och anlände två och en halv vecka senare till Europa efter att ha passerat genom Suezkanalen. Serien omfattar tre systerfartyg som inleder trafik efter leverans senare i år.

Efter att ha fått de följande två nybyggena i trafik kan Containerships börja erbjuda sina kunder en service baserad i hög utsträckning på LNG-drift. fartygen kan operera i 14 dagar på LNG, och de kommer att bunkra en gång per rundresa under sin regelbundna trafik mellan Containerships huvudhamnar i Nord- och Östersjön.