Concordia Maritime ångar på

Göteborgsbaserade Concordia Maritime fortsätter att visa lönsamhet trots de kärva tiderna för tankrederier och shipping överlag. Under det fjärde kvartalet 2011 hamnade vinsten efter skatt på SEK 26 miljoner, en ökning med sju miljoner jämfört med motsvarande period ifjol. För helåret 2011 skrevs resultatet efter skatt till 85 miljoner, jämfört med 80,5 miljoner 2010. Rederiet har fortsatt ett stort eget kapital, även om det minskat något. Den så kallade disponibla likviditeten låg i slutet av 2011 på 625 miljoner, jämfört med 700 miljoner 2010. Styrelsen föreslår en utdelning på SEK 1 per aktie.– Sett mot bakgrund av de mycket svaga marknaderna för tanksjöfart generellt blev det ett förhållandevis bra år för Concordia Maritime. Intjäningsnivån på våra fasta kontrakt var strax över USD 20.000 per dag vilket är avsevärt högre än nuvarande marknadsnivåer, skriver Hans Norén, i bokslutskommunikén.Under året har två fartyg börjat trada på spotmarknaden, Stena Performance och Stena Provence, efter avslutade kontrakt. För att öka förtjänsterna har dessa uppgraderats till IMO 3-klassning vilket innebär att de även kan frakta vegetabiliska oljor. De befraktas nu av Stena Weco.Hans Norén och styrelsen bedömer att 2012 kommer att bli tuffare än 2011, skälet är att ytterligare två produkttankfartyg kommer att exponeras på spotmarknaden från och med fjärde kvartalet. Man tror dock att raterna på spotmarknaden kommer att öka, men inte till kontraktsnivåer.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.