Under måndagen skar Davor Radic, Finnlines platschef på varvet i Kina, ut den första plåten till rederiets nya hybridfartyg.

Fotograf: Finnlines

Kategori: Skeppsbyggnad | RoRo

Byggstart för Finnlines nybyggen

Under måndagen påbörjades bygget av Finnlines första nya hybridroro på Nanjing Jinling shipyard i Kina genom en steel cutting. Planerad leverans är i början av nästa år.

Fartyget blir det första i en serie om totalt sex fartyg som är beställda av Grimaldi, där tre ska opereras av Grimaldi i Medelhavet och övriga tre är tänkta för Finnlines. Det första av Finnlines-fartygen ska levereras under början av 2021, de andra två under 2022.

5.800 filmeter

Finnlines nybyggen. Bild: Knud E Hansen

Fartygen blir 238 meter långa och får en lastkapacitet om 5.800 filmeter. Dessutom har de plats för 300 TEU på väderdäck och möjlighet att ta alla typer av roro-laster genom att underrummen och huvuddäck anpassas för transport av pappersrullar. Nybyggena får högsta finsk/svenska isklass.

Hybridlösning

Fartygsserien byggs med ett hybridkoncept där framdriften sköts av ett maskineri som drivs av ett fossilt bränsle samtidigt som de även utrustas med med litiumjon-batterier som laddas under gång för att säkerställa utsläppsfria hamnuppehåll. Maskineriet levereras av MAN och är deras tvåtaktsmotorer som kallas B&W 9S50ME-C9.6.

Fartygen utrustas med skrubbrar. Designen av fartygen har tagits fram i samarbete med Knud E Hansen.