Taymyr leder vägen

Den ryska atomisbrytaren Taymyr eskorterar nu Stena Polaris genom Nordostpassagen – istäcket är hittills 10-50 centimeter.

Atomisbrytaren Taymyr har nu mött upp Stena Bulks produkttanker Stena Polaris och den ryska kem- och produkttankern Boris Vilkitskiy vid Mattisen Strait för eskort österut genom det tilltagande istäcket.

Det finns två typer av is, gammal och ny, och enligt den ryske isrådgivaren ombord på Stena Polaris seglar de nu igenom ett område med i huvudsak nyis (yngre än ett år) med en tjocklek på 10-50 centimeter. Gammal is som kan ha packats och byggs upp under decennier är betydligt tyngre och mer svårforcerad. Enligt besättningen ombord har man redan passerat otaliga isberg, och närkontakt med dessa kan innebära en potentiell katastrof då skrovet kan ta rejäl skada. Och eftersom uttrycket ”in the middle of nowhere” kanhända myntades i de här trakterna är hjälpen från det tunga artilleriet (Kustbevakning, bärgare etc.) långt borta.

Stena_Polaris_icebreaker_webb

(Taymyr byggdes 1989 och har en längd på 152 meter och bredd på 29,2 meter. Foto: Stena Bulk)

Stena Polaris kommer senare att eskorteras av Taymyrs systerfartyg Vaygach, båda är så kallade flodklassade isbrytare vilket innebär att de har mindre djupgående och kan därför bryta is i även mindre floder/älvar. Fartygen har en effekt på 36.8 MV.

En intressant fråga med atomisbrytare är ju själva kärnbränslet. Taymyr ”bunkrar” vart fjärde år till den nätta kostnaden av USD 33 miljoner. Och skulle någonting gå snett ombord finns en person ur den 110 man starka besättningen som har till uppgift att hålla igång dokumentförstöraren och helt enkelt radera känslig information ryssarna inte vill sprida till någon annan. Lite Kalla kriget-vibbar över det och ett tydligt tecken på att atomisbrytare är top-level politics.

Stena_Polaris_eskort_webb

(Taymyr eskorterar Stena Polaris och Boris Vilkitskiy. Foto: Stena Bulk)

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.