Sjöfartens rikemansklubb

Att den internationella sjöfarten omsätter enorma summor är ingen hemlighet – men vilka drar egentligen in mest cash i branschen?

Analysfirman Alphaliner har sammanställt de allra förmögnaste (något den amerikanska affärstidningen Forbes har som specialité) inom shippingen och Norden har två representanter med på topp-10, i och för sig är norskfödde John Fredriksen efter en uppmärksammad dispyt med den norska staten numera cypriotisk medborgare – men hans imperium byggdes från de norra breddgraderna. Nåja. Här följer topp-10:

1. Den asiatiske affärsmannen Li Ka Shing som kontrollerar Hutchison Whampoa vars Hutchison Port Holdings driver 52 terminaler i 26 länder. Utöver detta investerar Li Ka Shing i fastigheter, telekommunikation och detaljhandel. Enligt Forbes är han världens åttonde rikaste person.

Förmögenhet: USD 31 miljarder

2. A.P. Møller Foundation och andra egendomar kopplade till familjen Møller-Mærsk. Efter grundaren Mærsk Mc-Kinney Møllers död i april 2012 leds nu koncernen av hans tre döttrar Leise, Kirsten och Ane. För övrigt är Robert Mærsk Uggla, tidigare vd för Broström och numera vd för Svitzer, son till Ane. 

Förmögenhet: USD 21 miljarder

3. Luksicfamiljen som kontrollerar chilenska industri- och finanskoncernen Quiñenco, man har även gruvintressen via Antofagasta. Koncernen kontrollerar 37,4 av aktierna i containerrederiet CSAV.

Förmögenhet: USD 17 miljarder

4. Den malaysiske magnaten Robert Kuok var en av grundarna till MISC Bhd. Har fortsatt intresse i linjesjöfarten via PACC som driver olika linjer inom Asien samt breakbulklinjer mellan Asien och södra USA. Har även stora ägarintressen inom fastigheter, hotell, logistik och palmolja.

Förmögenhet: USD 12,5 miljarder

5. John Fredriksen har gjort sig en rejäl hacka på investeringar inom framförallt tanksjöfarten (däribland Frontline), men har även intressen i containersjöfart via Ship Finance International och Hapaq-Lloyd (han kontrollerar en stor andel i TUI AG som i sin tur sitter på 22 procent av aktierna i Hapaq-Lloyd). Han kontrollerar även LNG-rederiet Golar LNG. Under senare år har John Fredriksen även gjort fina pengar på laxodlingar. I Norge.

Förmögenhet: USD 11,5 miljarder

6. Oetkerfamiljen, ägare till Hamburg Süd och som även har betydande intressen inom livsmedelsindustrin. 

Förmögenhet: USD 9,2 miljarder

7. Klaus-Michael Kuehne som äger 53 procent av aktierna i den internationella logistikfirman Kuehne + Nagel. Han äger också 28,2 procent i Hapaq-Lloyd via Albert Ballin-konsortiet.

Förmögenhet: USD 9 miljarder

8. Gianluigi Aponte med familj som bland annat äger MSC (Mediterranean Shipping Company).

Förmögenhet: USD 8 miljarder

9. Idan Ofer som tillsammans med sin bror Eyal, ärvde familjens förmögenhet efter fadern Sammy Ofers död i juni 2011. Idan Ofer leder idag Quantum Pacific Group som sitter på Ofer-familjens andel i Israel Corp. Quantum Pacific kontrollerar också det nyligen etablerade Easten Pacific Shipping.

Förmögenhet: USD 6,5 miljarder

10. Eyal Ofer (se ovan) kontrollerar Londonbaserade Zodiac Maritime som sitter på en betydande andel av Oferfamiljens intressen inom sjöfart. Zodiac äger 43 containerfartyg men även bulk-, tank- och PCTC-fartyg. Eyal Ofer äger också en andel i Royal Caribbean Cruise Lines.

Förmögenhet: USD 6 miljarder

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.