DFDS Connects – ett tecken i tiden

DFDS har nyligen lanserat en sociala mediersajt för att prata med kunderna och inte till – de följer en global företagstrend där engagemang är centralt.

PR (public relations) går allt mer ifrån traditionella metoder som handlar om att avbryta och tala till konsumenten i ett enkelriktat flöde till att handla om så kallad pullmarknadsföring där konsumenten själv bestämmer om, när och på vilket sätt man vill ta del av ett företag. Det handlar helt enkelt om att bli vald av konsumenterna, de måste gilla det du gör. Bygga engagemang.

Detta försöker DFDS plocka upp genom att skapa en sajt vars främsta syfte inte är ”Sälj, sälj, sälj, sälj” utan att berätta om företaget på ett mer ledigt sätt, skapa engagemang kring deras produkter (rederiet är sedan tidigare aktivt på sociala medier). På sajten får man följa med bakom kulisserna, träffa människor i företaget, se videoklipp från en segling och mycket annat.

Sajten uppmuntrar också besökarna att dela med sig av innehåll som klipp, foton och berättelser till sina vänner via sociala medier. De blir helt enkelt, medvetet eller omedvetet, ambassadörer för rederiet. I slutändan innebär det förstås affärer för DFDS, och kanske att verkligt långsiktiga relationer byggs. 

DFDS_mys_webb

DFDS samlar nu sina sociala medier-aktiviteter på en specialsajt. Foto: Flickr.com/Paul Smith

Genom att ha en tydlig och genomtänkt närvaro på nätet finns inte bara DFDS, Stena Line, Viking Line och andra rederier där kunderna finns utan man har också möjlighet att agera snabbt om negativa kommentarer dyker upp. På internet är en missnöjd kund en potentiell massrörelse. Eller som marknadschefen för McDonalds sa: ”Vi har 413.000 besök varje dag, det innebär att vi har 413.000 journalister på besök varje dag.” För företag innebär sociala medier helt enkelt att man får en egen publiceringskanal, man slipper mellansteg och filter, och kan arbeta med verkligt dialogskapande.

Det roliga med just DFDS satsning är att DFDS Connects även lyfter fram saker utöver passageraraktiviteterna – man tar ett samlat grepp om alla sina verksamheter där gods- och passagerarfartyg, terminaler, lager och kontor ingår. Eller som bolaget själv skriver i ett pressmeddelande ”DFDS Connects vänder sig till alla som vill veta mer om DFDS historia, medarbetare och verksamhet.”

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.