Tankerns namn blev Estrella

Förr i världen var Estrella samma sak som den åländska Chipskoncernens största konkurrent om de svenska snacksätarna. Nu råder nya tider. Chipsfabriken ägs av norska konglomeratet Orkla och finns kvar på Åland, starkare än någonsin. Estrella som i tiderna bildades av ”banankungen” Folke Andersson (han började med bananimport från Sydamerika) startade 1957 med chips och popcornstillverkning i Alingsås. I dag ägs företaget som numera heter Estrella Maarud av Intersnack Group, ett tyskt familjeföretag. Men det är förstås en helt annan historia.

Estrella är alltså numera de åländska Lundqvistrederiernas nyaste tanker, levererad så sent som i fredags från Mitsubishi Corporation/Sumitomo Heavy Industries. NB 1379 som var arbetsnamnet döptes vid varvet Yokosuka i Japan till Estrella. Gudmor är Jessica Lundqvist, maka till Lundqvistrederiernas operative chef Stefan Lundqvist.

”Efter dopet följde en rundvandring ombord varifrån man hade en fin utsikt över varvsområdet och dockan där mt Estrellas första syster, NB 1380, färdigställs för att levereras i februari 2015”, rapporterar vd och sjöfartsrådet Ben Lundqvist. Jungfruresan inleddes klockan 15.00, efter att gästerna lämnat fartyget.

”Indiske befälhavaren Ajay Chauhan signalerade för avgång och den ryske maskinchefen Sergey Tomilin hade inga bekymmer med att få de ansenliga hästkrafterna i maskineriet att följa ordern”, fortsätter Lundqvist.

Jungfruresan går med barlast mot Singapore där världens just nu nyaste tanker provianteras och bunkras. Från Singapore kommer Estrella att gå mot Indien för att lasta gasolja för transport till Europa. Enligt planen kommer hon därefter att insättas på spotmarknaden i motsvarande trafik som rederiets övriga sju aframaxtankers, rapporterar Nya Åland.

Här finns mer att läsa om rederiets expansion som nu, vilket blev klart i somras, innefattar totalt fyra stycken nya oljetankers.

 1961573

Så här såg det ut när Estrella levererades i Japan. Gudmor Jessica Lundqvist sitter i mitten omgiven av svärfar Ben Lundqvist till vänster och maken Stefan Lundqvist till höger. Övriga är rederiets och varvets tjänstemän. Huvudpersonen Estrella håller sig i bakgrunden.

 

Kommentarer

  • Sven-Erik Nylund

    Bra att den åländska sjöfarten fortsätter, men när man läser om den indiske befälhavaren och ryska chiefen förundrar man sig över varför åländska sjömän inte mera duger. Vilka löner betalas till dessa sjömän som seglar på dessa fartyg under bekvämlighetsflagg. Nu erkänner man i alla fall att kapitalet utgått från Åland. Jag kommer ihåg en tuid när man förnekade detta.

    • Anonymous

      Vet att det fanns en artikel tidigare om ”slavkontrakt” hos Lundqvistarna. De går ju inte till Svenska/Finska hamnar då deras ombordanställda har så dåliga villkor att de skulle bli stoppade i en sådan hamn.

      Om jag inte minns fel tjänar en indisk matros hos Lunkarna 200 dollar/mån, katastrofalt dåligt.

      • örnamn och efternamn…

        Skriv en kommentar…Herrarna ovan i texten är väldigt illa iformerade. Vi har förvisso några finländska befälhavare och maskinchiefar. Anställda med samma löner som den indiska befälhavaren och den ryske maskinchiefen. Lönen för de i huvudsak indonesiska matroserna är nog närmare 10 gånger det nämnda beloppet.
        Kapitalet har såväl finländska men huvusakligen främmande besättningarna varit med och skapat men kapitalströmmarna kommer huvudsakligen från de globala oljejättarna. Finländska befraktare har aldrig utnyttjat våra moderna tankfartyg.

  • Patrik Lindroos

    Ja det känns skönt att hon blev ESTRELLA. Mitt första fartyg hette Estrella i samma rederi .om jag kommer rätt i håg var hon bygd 1956 inte helt säker. Var mönstrad i maskin som maskinelev och det var 1982 var ombord över 6 månader. Jobbar fortfarande aktivt ombord på vikinglines Amorella .

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.