Lundqvists satsar på nytt

Historien upprepar sig ofta och det verkar vara det som händer på Åland just nu där oljerederiet Lundqvistrederierna och sjöfartsrådet Ben Lundqvist berättar att de beställt ett tredje nybygge från Japan med option på ett fjärde!

I slutet av 1990-talet och under första åren av 2000-talet gjorde Lundqvistrederierna i Mariehamn allt rätt och det som deras konkurrenter avstod från. Lundqvistarna satsade tungt och investerade målmedvetet, modigt och mycket i nytt tonnage. Tanken är långt ifrån ny men ibland ganska teoretisk om de nödvändiga resurserna saknas. När det är lågkonjunktur ska man satsa för att kunna tjäna när tiderna vänder. Då gick det vägen. Lundqvistrederierna tjänade, tack vare sitt nybyggnadsprogram, mer pengar än de flesta andra och gjorde på 2000-talet vinster som inte ens finländska megakoncerner nådde upp till.

Ett av de fartyg som byggdes under denna period var Alfa Italia som jag år 2005 gjorde ett besök till då hon lastade olja i Tallinn. Den sydkoreanska besättningen på totalt tjugoen man gjorde besöket till ett minne för livet. De visade mig runt i fartyget som då, hon byggdes år 2002, var i tipptoppskick. Efteråt reflekterade jag över att jag (vilket inte hände) kunde gått strumpfota i vita tennissockor genom maskinrummet utan att det fastnat smuts på dem.

Hur som helst. Oljebranschen har under de senaste åren inte rosat marknaden. Raterna har legat i källaren och de Lundqvistska konkurrentrederierna har i många fall konkursat och i samtliga fall blött kraftigt. I Mariehamn har också resultatet fallit rejält men tack vare en välfylld kassa har dividenderna fortsatt gödsla samhället enligt filosofin att om man är med och satsar riskkapital har man också rätt till avkastning.

Nu tycks det som om vd Ben Lundqvist vädrar ny morgonluft och står i beråd att upprepa bedriften från 1990/2000. Det började i fjol våras då man avslöjade en nybeställning på två nya Aframax-tankers från Japan (Sumitomo Heavy Industries) för leverans åren 2014 och 2015. Det räcker inte med det. I dag avslöjade rederiet att man även beställt en syster till de två tidigare för leverans år 2016 samt en option på ytterligare ett fartyg. Blir allt detta verklighet betyder det att Lundqvistrederierna befäster sin ställning som ett av världens modernaste tankerrederier för överskådlig tid framöver. Det är djärvt och det skänker framtidstro över hela det åländska samhället och dess shippingkultur. Fartygen ägs förvisso av utländska dotterbolag men moderbolagen Ångfartygs Ab Alfa och Rederi Ab Hildegaard finns på Åland och ägs till största delen av ålänningarna. Vinsterna som redovisas genererar skatter till samhället både via dividender och bolagsskatt.

PS Den som legat bakom det Lundqvistrederiernas moderna framgångar är Ben Lundqvist. En annan som gjorde enormt mycket för åländsk sjöfart (läs Viking Line och Lundqvistrederierna) var ett annat sjöfartsråd, Stig Lundqvist. Här är en lite längre text om honom.

timthumb.con

Befälhavaren Hwan Gyu Jeong visade mig runt hela Alfa Italia i Tallinn år 2005. Han är hemma från Sydkorea liksom resten av den totalt 21 man starka besättningen.

411095

Så här ser Alfa Italia ut då hon ligger tom.