Mannen som lurade lagen

Det gick som befarat. Den vakthavande andre styrman som blev i fyllan ombord på ms Dinkelborg i februari år 2009 går fri från straff. Eftersom lagens långa arm var för kort preskriberas brottet, rubricerat ”grovt äventyrande av trafiksäkerheten” samt ”fylleri i sjötrafik”. Ålands tingsrätt avgjorde saken förra veckan när man sade nej till åklagarens begäran om förlängning.

Jag berättade tidigare om olycksfartyget Dinkelborg som kolliderade med fyren Armbågen med sådan kraft att fyren brast och landade på fartygets fördäck. Ombord fanns elva besättningsmän inklusive den misstänkte styrmannen.

Fallet var rätt klart, sett från sidan. Den åtalade mannen var berusad. Han hade det fulla ansvaret för fartyget. Han lämnade bryggan och sökte sig till hytten varpå fyren plötsligt stod i vägen. Han testades i hamnen, förhördes hjälpligt varpå han försvann och inte längre gick att nå. Det är nog på flera sätt en följd av ett ganska gammaldags tänk hos myndigheterna.

Det tog mig inte längre än typ två minuter att lokalisera den misstänkte mannen via simpla verktyg som internet och Facebook. Mannen är i dag 28 år gammal och bosatt i Ukraina. Hans meritlista ser stabil ut, alla certifikat är i skick och han verkar inte ha problem med att hitta arbete. Sedan det inte så lyckade gästspelet ombord på Dinkelborg har han tjänstgjort ombord som Chief Officer på sju olika fartyg och olika rederier. Det är på inget sätt känt hur han i dag uppträder till sjöss men av allt att döma blev det en läxa han drog lärdom av, kollisionen med fyren.

Med okunskapen om omständigheterna som stöd får vi alltså konstatera att ja, mannen gjorde fel den där februaridagen år 2009. Vi ska också minnas att han var bara 23 år gammal och kanske inte hade utvecklat ett tillräckligt gott omdöme. Trots allt bestämde han sig för att fortsätta arbeta till sjöss och har av allt att döma lyckats skapligt med det. I vart fall bättre än den rättvisa som inte lyckades nå honom under fem långa år efter haveriet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.