Göteborgaren Arash Ghasemi, 28, kom till Åland för att bli sjökapten. För två år sedan fick han sitt examensbevis från Högskolan på Åland. I dag seglar han lättmatros på Lustrabaatane i Norge men håller utkik efter andra uppdrag som kan ge den praktik som krävs för att få ut själva kaptensbrevet.
Med anledning av det jag tidigare skrivit om den åländska sjöfartsutbildningen och framtiden till sjöss tog jag en pratstund med Arash.
”Varför jag valde sjöfarten? Det började faktiskt med ett tips från pappa som tyckte detta kunde vara något för mig. Min första reaktion var ’nej, aldrig i livet!’ men sedan tänkte jag igenom det ett varv till…”
Och så blev det. Med gymnasieutbildningen till bilmekaniker (treårigt fordonsprogram) i fickan flyttade han till Åland och en ny karriär.
”Jag älskar ju faktiskt havet och jag tycker om att resa. Att jag från början inte gillade tanken var att jag trodde arbetsturerna var typ sex månader hemma och sex månader borta vilket gjort det svårt att till exempel bilda familj”, säger Ghasemi.
Resultatet av beslutet blev att söka till Högskolan på Åland och det har han inte ångrat.
”Jag trivs på Åland. Här är nära till allt och samhället är vackert, precis som Göteborg!”
Vid sidan av skolarbetet började Arash spela fotboll, mycket fotboll. Men en skada satte stopp för den karriären och istället blev han uppskattad fotbollsdomare.
I samband med utbildningen ingick det även praktik som han tillbringade på passagerarfärjan Stena Nautica, bulklastaren Vindiena, rorofartyget Viola Gorthon och några till. En sommar lyckades han också få arbete på den åländska skärgårdsfärjan Skarven (innan hon privatiserades). Praktikplatserna var nästan alltid lärorika och välkomnande. Förutom det lilla finska rederiet vars enda fartyg han lämnade då det söps och röktes ”hela tiden”.
”Jag kunde inte stanna kvar där. Folk var ibland fulla från nio på morgonen”, säger han.
Resultatet av den upplevelsen blev examensarbetet ”Alkoholvanor bland sjömän”.
”Vi var tre elever som gjorde det tillsammans. Till exempel frågade vi om man sett berusade arbetskamrater under arbetstid. Svaret blev att femtio procent gjort det! Vi fick väldigt många svar och mycket positiv feedback.”
När utbildningen var avklarad återstod det svåraste. Att hitta jobb i en för närvarande pressad bransch. Arash Ghasemi hade sin strategi klar. Han arbetade igenom sitt cv (se nertill) och skickade massmejl till rederier.
”Min uppfattning är att rederierna vet vad de är ute efter och kan man visa det i sitt cv räcker det till. Det är det överlägset mest effektiva sättet att hitta jobb.”
Först fick Arash ett tvåmånaders styrmanskontrakt och efter det sökte han sommarjobb på ett liknande sätt. Då nappade ett finskt rederi, två svenska och ett norskt. Arash tackade ja till norska Lustrabaatane och har nu arbetat där sedan i maj 2014. Han seglar på fjordarna mellan Solvorn och Ornes.
”Det är ett mycket seriöst rederi och en bra arbetsplats. De uppmuntrar egna initiativ och säger aldrig nej till olika övningar som jag föreslår att vi ska göra. Dessutom får jag öva i angörningar när vi inte är på turlista.”
Arash Ghasemi är inte bara sjöman, han har också bildat företaget Study Fuel tillsammans med klasskompisen Karl Leman. De erbjuder studiehjälp till ungdomar. Att bli entreprenör är inte ovanligt på Åland, här finns över 2.500 olika företag med olika affärsinriktningar.
”Jag vet hur viktigt det är att göra sitt skolarbete ordentligt och hur svårt det ibland kan vara att begripa hur man ska läsa. Våra coacher är aktiva studerande på högskola, lärare eller riktigt vassa elever på gymnasiet. Vi vill agera som ett stödhjul för dem som behöver hjälp eller för elever som vill nå högre betyg”, förklarar Ghasemi.
Här kan man läsa mer om Högskolan på Åland och dess framtidsplaner.
Arash Ghasemi lämnade Göteborg och en tänkt bana som bilmekaniker för att istället bli sjökapten i Mariehamn.
Här är ett bra exempel på hur en välformulerad CV ska se ut!
Kommentarer
Andersson
”Seglar lättmatros för att få ut sitt Sjökaptensbrev”? Är det så lätt med Finska papper? Vi är många Svenskar som nu förtiden möts av kravet att man måste ha Sjökaptensbrevet för att få segla Överstyrman (moment 22). Som vanligt har transportstyrelsen, och det s.k, sjöfarts Sverige ingen aning om att verkligheten ser ut så.
Karl
Nej du, så lätt är det inte. I princip är det samma regler i Finland som i Sverige. Jag förstår inte riktigt, har det blivit missförstånd under intervjun eller är det så att denna Arash tror att han får ut kaptensbrev med sjödagar som lättmatros. 🙂
Anonymous
Ja sjökapten,som tar våra jobb som OS/AB Låtbli våra jobb
Pärtti
Ja herre min skapare, men tack JP för ännu en informativ och läsvärd artikel!
Anonymous
Om ni läser artikeln ordentligt ser ni att han ”håller utkik efter andra uppdrag som kan ge den praktik som krävs för att få ut själva kaptensbrevet.” dvs att lättmatrosjobbet *inte* ger praktik för sjökapten.
F.ö. håller jag med om att TS resonerar mer galet för varje beslut de tar.
Anonymous
Ursprungstexten var inte skrivet så!! När man läste första texten så fick man en bild av att han skulle få ut kaptensbrevet tack vare sjödagar som lättmatros…
F.F
Inga kommentarer på inlägget, men är det vettigt att lägga ut CV:t med personuppgifter och telfonnummer till referenser på en öppen hemsida?
Arash
Rättelse: men håller utkik efter andra uppdrag som kan ge den praktik som krävs för att få ut själva överstyrmansbrevet. Inte kaptensbrevet.
Artikeln är stängd för fler kommentarer