Välj havet på Åland

Ända sedan Krimkrigets sista dagar har det bedrivits sjöfartsutbildning på Åland. Efter att Bomarsunds fästning skjutits i småbitar av de engelska och franska styrkorna år 1854 inledde folkbildaren Frans Peter von Knorring ett arbete som mynnade ut i den första navigationsskolan i Finström år 1856. Efterfrågan var stor till följd av den tilltagande bondeseglationen som blomstrade efter Bomarsundsepoken.

Sedan dess har det rullat på och i dag finns en hypermodern sjöfartsutbildning inom ramen för Högskolan på Åland. Här finns också ett modernt sjösäkerhetscentrum och en insikt i sjöfartens vardagsfrågor av högsta världsklass.

Är man det minsta intresserad av en framtid till sjöss är Åland och Mariehamn en fantastisk möjlighet. Här finns framtidstro och stor nyfikenhet på de möjligheter som ny teknik gör möjligt. Man testar gränserna med robotiserade farkoster och bygger värderingar som smittar av sig.

På Åland finns dessutom en sjöfartshistoria som väger tungt och faktiskt också en framtidstro. Nu kan detta lätt uppfattas som Ålandsreklam och det är faktiskt precis vad det är! Mariehamn är en stor liten stad som har plats för fler. Här kan man läsa om Emelie från Stockholm och Erik från Göteborg som valt att börja i Högskolan på Åland. De har inte ångrat sig.

Vid Högskolan på Åland ordnas även Crowd and Crisis-kurser som jag brukar föreläsa på. Just nu står fönstret mot framtiden öppet och så är det fram till den 15 april. Hoppas vi ses i stan i höst!

_MG_7673

Så här ser den anrika åländska navigationsskolan ut. I dag heter den Högskolan på Åland men innehållet är fortfarande högklassiga sjöstudier. 

 

Kommentarer

  • Anders Karlsson

    Och hur är det med arbete feer avslutad utbildning?
    Enligt uppgift får de flesta nybakade sjökaptener inte arbete som befäl

    • Anonymous

      Det ser nog dystert ut för närvarande dessvärre. I Finland så är det i många fall en språkbarriär som gör att det är mindre aktuellt för svenska elever. Åland har en begränsad storlek av flotta och kan inte svälja det stora antalet som utexamineras. I Sverige så har vi väl ca +100 talet fartyg där flertalet har endast senior befälet svenskt. I Norge som tidigare har varit en stor rekryteringsbas är det idag i det närmaste tvärstopp vad gäller rekrytering till följd av den kris som drabbat offshore näringen. För nautiker stärktes kraven generellt över hela linjen inom offshore till följd av den ökade tillgången på arbetssökande att man har alla certifikat up-to-date. Dvs, DP unlimit, BRM, Kl.3 eller högre, GOC mm. Detta då så klart som norska endorsement (ej DP). Vem ansöker och betalar för norskt endorsement om man inte har jobb i landet? Utan endorsement inget jobb osv.

      Faktum är att kriser har det varit förut och det kommer komma nya i framtiden. Man spekulerar nu att krisen kan vända 2017. Därefter börjar man säkert försiktigt nyanställa. Då kommer de prioriteras som tidigare varit anställda inom rederierna samt de övriga med full behörighet. Därefter kommer nyutexaminerade. Dvs de dagsfärska gissningsvis.

      Så frågan om det finns jobb kan enkelt besvaras med att det tråkigt nog de närmsta åren kommer bli väldigt svårt vilket är tråkigt för både de drabbade och hela näringen. Allt drabbas negativt. Så korsa tummarna för en snar vändning…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.