Ålands flotta växer

Antalet ålänningar som arbetar till sjöss på åländska fartyg minskar samtidigt som den åländska handelsflottan (under annan flagg) ökar. I färsk statistik från Ålands statistik- och utredningsbyrå (ÅSUB) analyseras den åländska sjöfarten och dess förändring under åren 2000-2014. Totalt arbetar 957 ålänningar på rederier registrerade i landskapet. Det är en kraftig minskning jämfört med år 2008 då antalet uppgick till 1.407.

Nu är det som det är med statistik och det går naturligtvis att bevisa vad som helst. Ändå är det ett faktum att år 2002 var året då utlandsflaggade men Ålandsägda fartyg blev fler än de ”helåländska”. Vad det egentligen betyder tvistar de lärda om men det är ostridigt lättare att få ut skatt från inhemska fartyg än utländska. Det är samtidigt ett besvärande faktum att de inhemska lönerna gör det omöjligt för fartyg att konkurrera internationellt.

I den åländska skärgårdstrafiken har de av facken framförhandlade lönerna resulterat i att linjer privatiserats och att bolag utifrån kommer in och tar över driften. Det är ett direkt resultat av den fria marknaden som vi numera alla delar. Där finns dock inte bara hot, där kryllar också av möjligheter vilka några åländska företag visat väldigt tydligt. 

När arbetsplatserna försvunnit på de inhemska fartygen är det många ålänningar och åländska rederier som sökt sig utomlands. Man arbetar på Nordsjön, bygger fartyg i Japan och kör kortrutt i Karibien. De just nu klarast lysande stjärnorna på den åländska rederihimlen är Godby Shipping och Lundqvistrederierna, som nyligen tog leverans av nybyggda Aframaxen Estrella, där särskilt det sistnämnda tack vare skyhöga fraktrater kan räkna med snabbt stigande och väldigt stora ekonomiska vinster som på olika vis gödslar hela det åländska samhället.

Det kan alltså tyckas som att arbetsplatserna till sjöss är på väg att minska. Jag tror inte det är hela sanningen. Sjötransporterna blir viktigare och viktigare och kommer alltid att behövas. Det tror man också på Högskolan på Åland där sjöfartsprogrammet förvandlats till en Åland Shipping Academy, vilket jag ska återkomma till framöver. Sjöfarten är inte vad den var förr, men det har den å andra sidan heller aldrig varit. Den har alltid bytt skepnad och de mest anpassningsbara har överlevt och stärkts.

0000271105alfaitalia_side

Lundqvistrederiernas Alfa Italia i samband med lastning av olja i Tallinn.image001 (1)

Tack vare de kraftigt stigande fraktraterna för oljetankers kan en ny guldera vänta runt hörnet för åländska Lundqvistrederierna.

 

 

Skärmavbild 2015-01-31 kl. 13.05.03

 

Den Ålandsägda fartygsflottan är större än någonsin men till skillnad mot förr är det fler rederier som väljer att flagga utländskt.

Kommentarer

  • Anonymous

    Bygg casino , och legalisera allt på Åland .

  • Anonymous

    Ja inte är det ju ”åländska” båtar, bla silja och Finnlink har ju Mariehamn som hemmahamn pga PAF(Penning Automat Föreningen), så att slå sig för bröstet med det åländska är väl att tai, tyvärr ryms rederierna på åland på ena handens fingrar och vad det verkar så krymper antalet snarare än ökar..

  • CGR

    Bästa lobbare, att beskriva Godby Shipping som en av de klarast lysande stjärnorna på den åländska rederihimlen är nog sjöromantiskt lull-lull. Eller så är det brist på stjärnor.

    Att driva ”kortrutt i Karibien” till låga rater med isklassat tonnage eller fart i Medelhavet med högt specialicerade fartyg för skogsprodukter är inte lysande.

    Faktum är att ett lysande familjerederi har tappat sin hemmamarknad till konkurrenter, som kör med lägre driftskostnader. Därtill har fartygen närmast skrotvärde på marknaden enligt ägarna.

    En undersökande branschkunnig journalist borde se kopplingen mellan de gröna fartygen och den finansierande banken med den gröna logon några kvarter norrut. Båda delar samma öde; ”To big to fail” . I väntan på bättre tiden för räkenskaperna, balansen och fartygsvärdena sker inga förändringar eller avyttringar. Till mångas glädje.

  • Anonymous

    haha huvudet på spiken

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.