Blogginlägg
-
-
Bloggat. Infrastrukturen kan inte börja och sluta i Kalix eller Stockholm, den börjar i Skagen, New York, Rotterdam och Singapore.
-
-
-
Bloggat. Gödsel och olja, sanering och förluster beräknas till 1 miljard efter kollisionen i klart väder på Östersjön.
-
Bloggat. Statistiken visar det alla visste: den svenska handelsflottan är mindre än någonsin. Ändå hittar ministern ett falskt guldkorn.
-
-
Bloggat. Verkligheten på Asiens stränder. Fartygsskrotning är en skamfläck för den internationella sjöfartsindustrin visar The Mail online i ett starkt bildreportage.
-
-
Det är juli och året är 1996. På Eriksberg har tusentals göteborgare och västsvenskar samlats för att få...
-
Diffus kommunikation. Är nyss hemkommen från IFSMA och dess årliga Generalförsamling. I år var den Australiensiska federationen...
-
Bloggat. Nordens sista storvarv, varvet i Åbo, är ute till försäljning. Syrdkoreas STX vill sälja och dra sig tillbaka. Finns det någon som Saarikangas som kan kliva fram?
-
-
-
Vissa fartygsnamn blir mer kända för allmänheten än andra. Full City är ett sådant. Särskilt för de norrmän...
-
Nytt fynd. Tankredarna lär få fortsätta transportera fossila produkter.
-
Klipp att kolla in. Vi bjussar på några intressanta kortfilmer från sjöfartens värld och passar samtidigt på att önska glad påsk!
-
-
Flygplan eller fartyg? Omdebatterat biltransportfartyg på besök i Skandiahamnen har ett minskat vindmotstånd med 50 procent.
-
Benämningen varierar. Ändå är de flesta passagerarfartyg i internationell trafik på Sverige vad vi i dagligt språkbruk kallar färjor.
-
Bloggat. Om Sverige åter vill bli en framgångsrik maritim nation så kan vi lära oss mycket av våra grannar i väster.
-
-
-
Ibland går det fort inom sjöfartsvärlden. Ostliga vindar och risk för 30 centimeter snö gjorde att omkring 2 000 tyskar...
-
Bloggat. De våldsamma kostnadsökningarna i början av 1980-talet tog nästan kål på sjöfarten i Finland.