Blogginlägg
-
-
-
Bloggat. Enligt en ny stor internationell studie är Finlands infrastruktur bäst i Norden – landet rankas som det tredje bästa landet i världen inom området.
-
Bloggat. Nu närmar sig en avgörande period i Costa Concordia-fallet, en händelse som kommer att få lika stor, om inte större, historisk inverkan på passagerarsjöfarten som andra fartygskatastrofer.
-
-
Fokus på rätt saker. I samband med att A.P. Møller-Mærsk sålde aktierna i DFDS framhöll koncernledningen att man ville fokusera på kärnverksamheterna. Vilka är då den danska storkoncernens, rankat bland världens 100 största bolag av Forbes, viktigaste affärsenheter?
-
Dit går exporten. Att Sverige är extremt exportberoende – och därmed sjöfartsberoende är ingen hemlighet. Men vart skickas alla fordon, maskiner, stål- och skogsprodukter?
-
Bloggat. Att kommentera, debattera eller bara ställa frågor här på sajten bidrar till att sjöfarten växer så fortsätt med det.
-
-
Favoritkajen. Gullbergs kaj i Göteborg är en av artisten Håkan Helltröms favoritplatser varifrån han hämtar inspirationen. Den är värd sitt besök.
-
Bloggat. Den danska webbtidningen SkipperPosten uppmärksammade Sjöfartstidningens besök.
-
USD 132 miljarder. Så mycket uppgår den samlade förmögenheten till hos de tio rikaste personerna/familjerna inom den internationella sjöfarten. Norden finns med i toppen.
-
Imponerande leverans. Mäktiga scener när de fyra första slussportarna anländer på heavylift-fartyget STX Sun Rise.
-
Bloggat. Den svenska sjöfarten betalar orimligt mycket för sin infrastruktur jämfört med tåg och lastbil.
-
Bloggat. Rykten om ett högt hus i Göteborg når tidningarna i Stockholm, miljardinvestering i Mölndal gör det inte.
-
Bloggat. Sjöfartspolitik väcker känslor och skapar en välkommen debatt på sjofartstidningen.se.
-
-
Bloggat. Transatlantics kvartalsrapporter är dyster läsning men har det gått så illa sett på lite längre sikt?
-
-
Mogen burk. Nästan 60 år efter introduktionen har containern nu erövrat det den kan, enligt Maersk Lines koncernchef som siktar på kostnadseffektivitet i en mogen marknad.
-
Bloggat. Det är nu viktigt att det snabbt kommer fram en karta över de svenska inre vattenvägarna så att industrin, supermarkets, hamnar, stadsplanerare, politiker, trafikforskare, cykeluthyrare etc etc får möjlighet att tänka inlandssjöfart och Hållbara städer i god tid före 1:sta september 2014
-
Intresset ökar. Från att ha varit en icke-fråga växer sjöfarten som samhällsfråga, om än sent och från en låg nivå.
-
Hektisk trafik. Åländskt roro-fartyg med finländsk besättning förser Balearernas turistindustri med förnödenheter.
-
Regeringen har beslutat att Sverige skall införa EU-s regler för Inlandssjöfart. Transportstyrelsen (TS) är i full gång, 15 man arbetar...
-
Semestertider. Detta är det sista nyhetsbrevet före semestrarna. Vi återkommer igen i augusti.