Fotograf: Madli Vitismann

Kategori: Passagerarsjöfart

”Berlinmur byggs upp i Schengenområdet”

Färjetrafik Enligt en överenskommelse mellan svenska, finska och estniska gränsbevakningen krävs från och med den 1 mars 2012 passkontroll när passagerare går iland eller ombord i alla hamnar på linjen St Petersburg – Helsingfors – Stockholm – Tallinn.

Innan dess gjordes passkontroll när passageraren steg ombord i den första hamnen och lämnade fartyget i den sista hamnen i Schengenområdet.

Under en ”kryssning till fyra huvudstäder”, som rederiet St. Peter Line marknadsför den, kan passagerarna komma att köa till passkontroll totalt åtta gånger.

Rederiets platschef i Tallinn, Sergei Shkurd, säger till Sjöfartstidningen att man på detta sätt vill bygga en Berlinmur inom Schengenområdet.

– Idén med Schengenområdet är ju att kontroll behövs endast då man kommer in och lämnar det. Jag är rädd för att resursser saknas för snabb passkontroll. Om passagerare inte hinner annat än stå i kö i hamnarna, kan det betyda slutet för linjen. Men jag tror att man till slut ska lösa den här situationen med sunt förnuft.

Estniska polisens gränsskyddschef Priit Järvpõld förklarar att det inte handlar om att bygga en mur, men att ett fartyg från tredje land enligt Schengenavtalet ska genomgå kontroll i varje hamn. Trots att den Cypernägda färjan är Maltaflaggad, kommer den från St Petersburg i ett tredje land.

– Problemet är att detta inte är en kryssning utan en färjelinje där man dessutom transporterar last. Passagerarna kan påbörja sin resa eller avsluta den i vilken av linjens hamnar som helst. Om Princess Anastasia vore ett kryssningsfartyg skulle passagerarlistan inte ändras under resan och fartyget skulle inte heller ta last.

Sirle Arro, chef för passagerar- och kryssningstrafiken i Tallinna Sadam, är inte glad över passkontrollbeslutet.

– Eftersom vi inte kan isolera ett fartyg från tredje land fysiskt, är vi tvungna att isolera det i tidtabellen och det påverkar även de andra rederiernas verksamhet.

St. Peter Lines huvudsakliga marknad är Ryssland och de ryska turisterna är viktiga för Estland. Därför hoppas både rederiet och hamnen, men också gränsbevakningen, på en lösning ”med lite mer sunt förnuft.” 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.