Azipod reducerar förbrukning

En studie från Deltamarin visar att Azipod-framdrivningssystem kan spara 1,7 miljoner US-dollar i bränslekostnader per år för en färja.

Relaterade artiklar

ABB informerar att en oberoende undersökning av marinkonsultbolaget Deltamarin visar att ABB:s elektriska framdrivningssystem Azipod kan spara upp till 1,7 miljoner dollar i årliga bränslekostnader per fartyg. Undersökningen bygger på simuleringar på sju existerande färjelinjer med en färja som är utrustad med dubbla 10 MW Azipod-enheter. Resultaten visar att en sådan färja har lägre bränsleförbrukning än motsvarande fartyg med axellinje.

Den lägre bränsleförbrukningen innebär att koldioxidutsläppen årligen reduceras med cirka 10.000 ton på en sådan Azipod-driven färja.

Mellansegment

ABB lanserar denna månad en ny serie Azipod-propulsionsenheter i mellaneffektssegmentet 7,5 till 14,5 MW. Den senaste serien fyller gapet mellan de Azipod-framdrivningssystem i låg- och högeffektssegmenten som redan finns på marknaden.

– Vi stärker hela tiden vår portfölj med elektriska, digitala och uppkopplade lösningar som maximerar fartygens potential och i slutänden möjliggör mer hållbar drift. I och med lanseringen av Azipod framdrivningssystem i mellaneffektssegmentet gör vi det möjligt för fler redare att förbättra fartygens prestanda samtidigt som de minskar miljöpåverkan, säger Peter Terwiesch, global chef för affärsområdet Industrial Automation på ABB, i ett pressmeddelande.

Wasaline

Den senaste Azipod-serien är utrustad med ABB:s motorer av fjärde generationen med permanenta magneter som utnyttjar beprövad teknik och som har förfinats för att ytterligare öka kraften och maximera effektiviteten.

Såväl Viking Line som Wasaline har valt att installera Azipod-enheter på sina nybyggen.

– Att bygga en framtidssäkrad, robust ropax-färja kräver beprövad teknik som möjliggör energieffektivitet, sparar in på värdefullt utrymme ombord och ger ökad passagerarkomfort. Dessa funktioner gjorde – tillsammans med överlägsen manövrerbarhet som gör att färjan kan hålla en exakt tidtabell vilket är avgörande för en tättrafikerad linje – ABB:s Azipod-framdrivning till det naturliga valet för vårt nybyggnadsprojekt, säger Peter Ståhlberg, vd på Wasaline.